Νέα ανοιχτή επιστολή πέντε πρώην αιρετών προς τον δήμαρχο Ρόδου για τη νέα Μαρίνα

Share

 

Νέα ανοιχτή επιστολή των πέντε πρώην αιρετών, προς τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Ρόδου κ. Κυριάκο Κασάπη και  τον Δήμαρχο  Ρόδου κ. Αλέξανδρο Κολιάδη για τη Νέα Μαρίνα

Υπογράφουν οι κ. Βυρίνης Αθανάσιος, Καλαποδάκης Βασίλης, Καραταπάνης Σάββας, Σπυρόπουλος Σπύρος και Χριστοδούλου Σάββας

Προς Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου Ρόδου

Προς  Δήμαρχο Ρόδου 

Σε συνέχεια προηγούμενης επιστολής μας με την οποία σας επισημάναμε τις ενστάσεις μας για το έργο – μαμούθ που προωθείται με το ψευδεπίγραφο «Ανάπτυξη Μαρίνας Ρόδου» και με αφορμή την παθητική έως και ραγδαία μεταβαλλόμενη στην πάροδο του χρόνου, προς την πλευρά των επενδυτών, στάση αρμόδιων φορέων της αυτοδιοίκησης, κρίνουμε σκόπιμο να επανέλθουμε και να σταθούμε, κυρίως, στις καίριες ευθύνες και στο ρόλο σας απέναντι στα συμφέροντα της πόλης της Ρόδου και των κατοίκων της.

Ο λόγος που δημοσιεύουμε την παρακάτω επιστολή είναι γιατί ως εκπρόσωποι μιας μερίδας συμπολιτών μας μέσα στο δημοτικό συμβούλιο-δημοτικοί σύμβουλοι- είχαμε πάντα ως γνώμονα το συμφέρον του δημότη, αλλά και τώρα, αφουγκραζόμενοι τις απόψεις πολλών συνδημοτών μας, εκφράζουμε τις επιφυλάξεις μας  για την εξελισσόμενη πορεία του έργου. Πιστεύουμε επίσης πως είναι ευθύνη του δήμου  η ορθολογική οργάνωση και ανάπτυξη της πόλης και του νησιού μας . Δεν έχει δικαίωμα ο δήμος μας να μένει σε αυτά τα θέματα  θεατής !

Κύριε Πρόεδρε, έχει πλέον γίνει γνωστό σε όλους ότι οι μέχρι τώρα αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου για την Μαρίνα της Ρόδου λήφθησαν χωρίς το σώμα να γνωρίζει όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες που αφορούν τις κατασκευές. Σε καμία εισήγηση δεν αναφέρονται οι νέοι συντελεστές δόμησης, τα νέα ύψη και το πραγματικό μέγεθος, όπως και το είδος της επένδυσης.  Αυτή η διαπίστωση δεν περιποιεί τιμή προς τον Δήμο  και πιστεύουμε ότι είναι ένα μεγάλο λάθος που πρέπει να αποκατασταθεί. Άλλωστε, ο Δήμος Ρόδου  ως διαχειριστής του χερσαίου χώρου της Μαρίνας είναι συνυπεύθυνος για τυχόν παραλείψεις, αποκρύψεις, ή μη σύννομες πράξεις που έχουν γίνει, ή πρόκειται να γίνουν.

Ήμασταν και θα είμαστε υπέρμαχοι κάθε μορφής ανάπτυξης-επένδυσης που βασίζεται σ΄ ένα πυλώνα ολιστικής μελέτης, σε έναν ορθολογικό χωροταξικό σχεδιασμό που να λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής, τις υπάρχουσες ή δυνητικές υποδομές, το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.

Η ανάπτυξη μιας περιοχής, θα πρέπει να συμβαδίζει με τις αντοχές της, τα μέγιστα ανεκτά όρια επιβαρύνσεων και μεταβολών ενός τόπου, προκειμένου να μη διαταράσσεται η ισορροπία ανάμεσα στο φυσικό περιβάλλον, στην οικονομία και στην τοπική κοινωνία.

Σήμερα στο νησί μας βλέπουμε μια άναρχη ανάπτυξη και τα αποτελέσματα του τα βιώνει στην καθημερινότητα του όχι μόνο ο δημότης του νησιού μας, αλλά και ο επισκέπτης (σκουπίδια, νερό, ρεύμα, αποχέτευση, κακό οδόστρωμα, ελλιπέστατη νοσοκομειακή και ιατρική περίθαλψη κλπ ). Αυτό οφείλεται ακριβώς στο ότι δεν σχεδιάσαμε ποτέ και δεν προβλέψαμε τις υποδομές μέσα από έναν ολιστικό σχεδιασμό προκειμένου οι υποδομές να προηγούνται των επενδύσεων.

Μια επένδυση του συγκεκριμένου μεγέθους ακολουθεί την ίδια  τακτική ανάπτυξης του νησιού, όπου τελικά η ιδιωτική πρωτοβουλία καθορίζει και επιβάλει κάθε φορά αυθαίρετα και αποσπασματικά τον τρόπο που αναπτύσσεται το νησί μας τα τελευταία χρόνια.

Εγκρίναμε αποφάσεις που αφορούσαν σε μια επένδυση, η οποία ακολουθώντας νόμους και οι κανόνες-‘έτσι πιστεύαμε- θα συνέβαλε στην ανάπτυξη του τόπου μας. Η θετική μας γνώμη στο άκουσμα της λέξης επένδυση και ανάπτυξη καταδεικνύει ότι στις έννοιες αυτές όχι απλά δεν είμαστε αντίθετοι, αλλά δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα. Ωστόσο, σε καμία εισήγηση προς το Δ.Σ στο  δεν αναφέρονται όροι δόμησης, ύψη κτιρίων, πάρα μόνο εκθέσεις ιδεών με τίτλους ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΝΑ .

Επιπρόσθετα, ενώ θα έπρεπε να γνωμοδοτήσουν Επιστημονικοί φορείς και «Ειδικοί», δεν συμμετείχαν ούτε στη διαβούλευση του θέματος και αυτό διαφαίνεται από τις σημερινές τους επιφυλάξεις. Ο επίσημος αρμόδιος φορέα του ΤΕΕ, διαπιστώνει θέμα με τα επιτρεπόμενα ύψη των κτιρίων και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι δεν μπορεί να παίρνουμε ως γνώμονα το ακίνητο της Δ.Ο.Υ όταν πρόκειται για ένα κτίριο φάντασμα παράνομο χωρίς άδειες.

Τα αντισταθμιστικά τα οποία βάσει νομού έπρεπε να έχουν συμπεριληφθεί δεν είναι αρκετά όταν το 90% του ποσού περιορίζεται σε κατασκευή parking και που τελικά ούτε τις ανάγκες της ίδιας της επένδυσης δεν καλύπτουν.

Ο τόπος  μας δεν είναι ένα νησί που έχει ανάγκη μόνο  επενδύσεις. Είναι ένα ιδιαίτερα ανεπτυγμένο νησί που αποτελεί την ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού. Περισσότερο από όλα έχει ανάγκη τις υποδομές και αυτό είναι ξεκάθαρο. Στην προκειμένη περίπτωση δεν πρόκειται για έργα ανάπτυξης και υποστήριξης  της μαρίνας όπως επιφανειακά προσπαθούν να μας πείσουν, αλλά μια ιδιωτική επένδυση τύπου real estate με άγνωστη κατάληξη για την φυσιογνωμία της πόλης .

Αναλυτικότερα, όπως έχει γίνει γνωστό με την ΚΥΑ 24245/23 (ΦΕΚ 1046/Δ/31.12.23) των Υπουργών ΥΠΕΝ και Τουρισμού, εγκρίθηκε μια περιβαλλοντική μελέτη για την Μαρίνα της Ρόδου. Στην έγκριση αυτή προβλέπεται η σημειακή χωροθέτηση μιας Μαρίνας χερσαίου εμβαδού 118.174 τ.μ. και η κατασκευή επί αυτής της έκτασης 87.672,.00 μ² ξενοδοχείων, καταστημάτων, διαμερισμάτων και μονοκατοικιών με συνολικό συντελεστή δόμησης 0,741 και ύψος κτιρίων 17 μ. Μια περιβαλλοντική μελέτη όμως, δεν είναι εκτελεστή αν η προβλεπόμενη σε αυτήν δραστηριότητα δεν έχει θεσμοθετηθεί με νόμο και εκτελεστικά διατάγματα. Είναι επίσης γνωστό ότι, η Μαρίνα αυτή έχει χωροθετηθεί με τον Ν. 2160/1993. Με τον ίδιο νόμο καθορίστηκαν και οι επιτρεπόμενες χρήσεις και όροι δόμησης για αυτήν την Μαρίνα. Ειδικότερα, ο συντελεστής δόμησης σε 0,40 επί της συνολικής χερσαίας έκτασης, το ποσοστό κάλυψης: 20% και σε απόσταση των κτιρίων μέχρι 15 μέτρα από την γραμμή αιγιαλού, το ύψος περιορίζεται σε 7,50 μ. Διερευνώντας την Περιβαλλοντική μελέτη βλέπουμε ότι δεν αναφέρεται σε τυχόν εκτελεστικά Διατάγματα ή Αποφάσεις που να δικαιολογούν την οποιαδήποτε άμεση δυνατότητα δόμησης σε αυτήν την έκταση, η οποία μάλιστα δεν έχει ακόμη καθοριστεί όπως την προβλέπει ο Νόμος. Ενώ δηλαδή υπάρχει ένας Νόμος που ΧΩΡΟΘΕΤΕΙ την Μαρίνα και καθορίζει τι θα πρέπει να γίνει και ενώ βάσει του νόμου αυτού η “χερσαία ζώνη” του τουριστικού λιμένα που αποτελείται από τον αιγιαλό και τους συνεχόμενους χώρους, οι οποίοι είναι αναγκαίοι για την εκτέλεση των έργων πρέπει να ενταχθεί στις σχετικές διατάξεις, δεν βλέπουμε να δρομολογείται κάτι τέτοιο. Ο Νόμος επιπλέον καθορίζει ότι, όπου υπάρχει εγκεκριμένο σχέδιο ρυμοτομίας, η εσωτερική οριακή γραμμή της χερσαίας ζώνης δεν μπορεί να υπερβεί την πλησιέστερη ρυμοτομική γραμμή. Εάν η έκταση της χερσαίας ζώνης δεν επαρκεί για τις ανάγκες του τουριστικού λιμένα, όπως συμβαίνει στην περίπτωσή μας, δύναται να επεκταθεί, με τροποποίηση του τυχόν υφισταμένου σχεδίου ρυμοτομίας με ΠΔ, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ύστερα από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος και του οικείου δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου.

Παρόλα αυτά έχουν εκδοθεί δύο οικοδομικές άδειες από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου Ρόδου: η 50/2011 της Δ/νσης ΠΟ.Ε. του δήμου Ρόδου και η 157/2013 της Δ/νσης Πολεοδομίας του Δήμου Ρόδου. Με αυτές τις άδειες κτίστηκαν 5.400,16 τ.μ. Στηρίχθηκαν δε στις διατάξεις περί έκδοσης οικοδομικών αδειών σε οικόπεδα βάσει του ΓΟΚ. Τέτοια οικόπεδα όμως δεν φαίνεται να υπάρχουν.

Μετά από όλα τα παραπάνω θα σας παρακαλούσαμε να ενημερώσετε το σώμα με γραπτή εισήγηση των αρμοδίων υπηρεσιών με την οποία να τεκμηριώνονται αν όσα έργα έχουν γίνει στην Μαρίνα Ρόδου και όσα πρόκειται να γίνουν βασίζονται σε νόμους και εκτελεστικά διατάγματα όπως προβλέπονται από τις σχετικές διατάξεις και το Σύνταγμα. Επίσης με ευθύνη των ίδιων υπηρεσιών να γίνει πλήρης ενημέρωση για τα θέματα νομιμότητας των πράξεων της Μαρίνας και για τυχόν παραλείψεις της (Σωστή εφαρμογή του ν. 2160/1993, χάραξη αιγιαλού, έγκριση λιμενικής ζώνης, επέκταση σχεδίου πόλης κλπ).

Με ευαισθησία για τον τόπο μας και ανησυχία για το βιώσιμο μέλλον του.

Βυρίνης Αθανάσιος

Καλαποδάκης Βασίλης

Καραταπάνης Σάββας

Σπυρόπουλος Σπύρος

Χριστοδούλου Σάββας