Τα… «ρεκόρ» του αεροδρομίου Ρόδου και τα άλυτα προβλήματα, που μας εκθέτουν

Share

 

Μπορεί ο Διεθνής Αερολιμένας «Διαγόρας» Ρόδου να καταγράφει εντυπωσιακά ρεκόρ, και να κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις πανελλαδικά όσον αφορά στον αριθμό των διακινηθέντων επιβατών, τα άλυτα προβλήματα που έχει όμως, είναι η αιτία να εκτίθεται η Ρόδος ως τουριστικός προορισμός, ανεπανόρθωτα. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα, έχουν διακινηθεί μέσω του αεροδρομίου περισσότεροι από 6,5 εκατ. επιβάτες (!) με καταγεγραμμένη αύξηση της τάξης του 12,5%.

Τα… υπέροχα αυτά νέα, ακούγονται πολύ θετικά για όλους όσους διαβιούν στην Ρόδο καθώς και για τους παράγοντες του Τουρισμού ενώ όλοι γνωρίζουν πως επίσης εκατοντάδες εργαζόμενοι από την Ρόδο και όχι μόνον βρίσκουν δουλειά στο αεροδρόμιο.

Την ίδια ώρα όμως, τα προβλήματα επιμένουν. Και δυστυχώς, όσοι διακινούνται μέσω του αεροδρομίου «Διαγόρας» γίνονται δέκτες των ελλείψεων που μας εκθέτουν σαν τουριστικό προορισμό. Ειδικά οι ξένοι επισκέπτες μας, οι οποίοι πηγαίνουν στον αερολιμένα για τις τελευταίες ώρες πριν από την πτήση τους που θα τους μεταφέρει στον τόπο που επιλέγουν (ή στην δική τους χώρα κ.λπ.) λαμβάνουν μια τελευταία εικόνα της λειτουργίας του αεροδρομίου, η οποία έχει πολλές αδυναμίες.

Πολύ πρόσφατα δόθηκε στην δημοσιότητα μια ανακοίνωση από την ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΡΟΔΟΥ όπου επισημαίνονται όλα, με εύστοχο τρόπο και τεκμηριωμένα.

Με τον γενικό τίτλο –«Αεροδρόμιο ‘Διαγόρας’ Ρόδου: Όταν η ‘ναυαρχίδα’ του Τουρισμού, μπάζει νερά» επισημαίνονται μεταξύ άλλων τα εξής:

«Διανύοντας τον τελευταίο μήνα της φετινής τουριστικής σεζόν για την Ρόδο το 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία και τους αριθμούς, ο Διεθνής Αερολιμένας «Διαγόρας» Ρόδου κατέγραψε και φέτος ρεκόρ σε αφίξεις επιβατών. Όπως όλα δείχνουν, η φετινή χρονιά θα είναι μια χρονιά ορόσημο για την Ρόδο μας. Τη «ναυαρχίδα» του ελληνικού τουρισμού.

Πώς όμως ένα αεροδρόμιο των δυνατοτήτων του Αερολιμένα της Ρόδου, είναι σε θέση να ανταπεξέλθει σε αυτές τις ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες προκειμένου να πετύχει αυτά τα ρεκόρ, την στιγμή που η σκληρή πραγματικότητα και αυτά που τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε, αποδεικνύουν πως τελικά, το αεροδρόμιο μας, μπάζει… νερά;

Σημειώνουμε τα ακόλουθα:
🔴 Πέρσι, με την πρώτη βροχή το αεροδρόμιο αντιμετώπισε πολλά προβλήματα από τα νερά που πλημμύρισαν τα γραφεία και τους χώρους του, με αποτέλεσμα να ‘επιστρατευτούν’ κουβάδες για την περισυλλογή! Οι φωτογραφίες έκαναν τον γύρο του διαδικτύου και φέτος, δεν γνωρίζουμε τι θα συμβεί μόλις αρχίσουν τα πρωτοβρόχια.
🔴 Ανθρώπινος Παράγοντας: Ανυπαρξία από νοσηλευτικό και ιατρικό προσωπικό σε μόνιμη βάση, σε ένα αεροδρόμιο που εξυπηρετεί εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Πολλά περιστατικά σημειώνονται συνεχώς (τόσο σε επιβάτες που ταξιδεύουν όσο και σε εργαζόμενους) που χρήζουν ιατρικής περίθαλψης χωρίς αυτή να είναι δυνατή σε άμεσο χρόνο. Όσο καλή θέληση και να υπάρχει και προσπάθεια από το προσωπικό του ΕΚΑΒ και του Νοσοκομείου της Ρόδου να καλύψουν αυτό το κενό είναι αυτονόητο πως δεν υπάρχει πάντα ο χρόνος της αναμονής. Έχουν χαθεί ανθρώπινες ζωές και εμείς ακόμα περιμένουμε την λύση.
🔴 Επιπρόσθετα, δεν υπάρχει Φαρμακείο. Μπορεί να έχουν γίνει επανειλημμένως οχλήσεις από τους τοπικούς φορείς προς την ανάδοχο εταιρεία, αλλά το θέμα είναι σε εκκρεμότητα. Εάν συμβεί κάτι σε έναν επιβάτη, δεν υπάρχει ουδεμία περίπτωση να βρει ένα φάρμακο (ακόμη και από εκείνα που δεν απαιτούν συνταγογράφηση), ένα παυσίπονο, μια αλοιφή κ.λπ. ή άλλα είδη υγιεινής (ούτε ποστατευτικές μάσκες ή μωρουδιακές πάνες) μέσα στο Αεροδρόμιο. Είναι εξίσου λυπηρό αφού πολλά παράπονα, εκφράζονται καθημερινά.
🔴 Αεροναυτιλία και υλικοτεχνική υποδομή. Η απλή λογική, λέει το εξης: Για να μπορεί μια υπηρεσία (αεροναυτιλία) που εξυπηρετεί τα αεροσκάφη σε αέρα και έδαφος, να λειτουργεί μόνιμα στα όρια της, καθ’ όλη την διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν και να συμβάλλει τα μέγιστα στην ασφάλεια των πτήσεων χρειάζεται την υποστήριξη υλικοτεχνική εξοπλισμού! Σύγχρονου και με δυνατότητες αντάξιες του όγκου που διαχειρίζεται, αεροσκαφών. Συμβαίνει αυτό; Είμαστε μάρτυρες το τελευταίο διάστημα δηλώσεων για σοβαρές βλάβες και αδυναμίας πλέον του υπάρχοντος εξοπλισμού να ανταπεξέλθει στις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες. Πού είναι τα νέα ραντάρ, πού είναι οι νέοι πομποδέκτες, που είναι το ραντάρ που θα αντικαταστήσει το ραντάρ στη θέση Ατταβύρου που κάηκε προ ετών; Πού είναι το LOW LEVEL WINDSHEAR WARNING SYSTEM που το αεροδρόμιο έχει τόσο ανάγκη όταν πνέουν Νοτιοανατολικοί άνεμοι που οδηγούν σε στροβιλισμούς του αέρα και επικίνδυνες καταστάσεις στην τελική προσέγγιση των αεροσκαφών και με το οποίο θα μπορούσαν οι κυβερνήτες να ενημερώνονται έγκαιρα και να αποφεύγουν αυτές τις επικίνδυνες καταστάσεις; Πότε θα μπει σε λειτουργία το ραδιοβοήθημα ILS προσέγγισης ακριβείας που κανονικά θα πρέπει να εξυπηρετεί και τις δύο τελικές του αεροδρομίου;
🔴 Χωρητικότητα*: Κάθε αεροδρόμιο αποτελεί ένα σύνθετο / δυναμικό σύστημα, που καλείται να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της κυκλοφορίας και ενός περιβάλλοντος που καθορίζεται από την εκάστοτε πολιτική / οικονομική / κοινωνική συγκυρία. Η χωρητικότητά του καθορίζεται από τη χωρητικότητα κάθε υποσυστήματος στο air- και landsite. Με βάση τα σημερινά δεδομένα η χωρητικότητα του αερολιμένα δεν μπορεί να ξεπεράσει τις 16 αφίξεις ανά ώρα. Ήδη με τον επικρατούντα περιορισμό στις 12 αφίξεις ανά ώρα παρατηρούνται έντονα φαινόμενα υπερκορεσμού τόσο στην Εναέρια Κυκλοφορία όσο και στις επίγειες δομές εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών.
🔴 Γενική Αεροπορία*: Η Ρόδος διαθέτει ένα αριθμητικά και χωροταξικά πλήρες δίκτυο αεροδρομίων, που σε συνδυασμό με τις καλές καιρικές συνθήκες και τις υψηλού επιπέδου υποδομές φιλοξενίας, μπορεί να αναδειχθεί σε κορυφαίο προορισμό αεροπορικής εκπαίδευσης και τουρισμού Γενικής Αεροπορίας. Θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ, ΟΤΑ, ΥΠΑ, ΑΠΑ, Fraport Greece, Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, προκειμένου να αξιοποιηθούν κάποια από τα εγκαταλελειμμένα αεροδρόμια (Μαριτσά, Κάλαθος, Κατταβιά) και να εκδοθεί ένας Οδηγός για τη Γενική Αεροπορία (Πληροφορίες για Εκπαίδευση και Αεροπορικό Τουρισμό).

*Οι συγκεκριμένες επισημάνσεις ανήκουν στον κ. Γιάννη Σταυλά – Αντιπρόεδρο Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης, Αεροναυπηγό Μηχανικό, πρώην Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας και Χειριστή Ιδιωτικών Αεροσκαφών, ο οποίος τις έχει εκφράσει δημόσια.

Συνεπώς, ο Διεθνής Αερολιμένας «Διαγόρας» Ρόδου, ενώ έχει όλα τα εχέγγυα για να είναι ένα σύγχρονο, μεγάλο αεροδρόμιο που υποδέχεται εκατομμύρια επιβατών και πολλά αεροσκάφη, συνεχίζει να έχει πολλά προβλήματα. Από τις σοβαρές ελλείψεις γιατρού και Φαρμακείου μέχρι την απουσία χώρου για κάπνισμα που ζητούν πολλοί επιβάτες αλλά και χώρου Lounge (που το διαφημίζει αλλά είναι ανύπαρκτο!) το Αεροδρόμιο Ρόδου, απαιτεί σοβαρές παρεμβάσεις.

Πρόσφατα, η εταιρεία που διαχειρίζεται το Αεροδρόμιο Ρόδου, ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην τρίτη φάση των εργασιών αναμόρφωσης και ανακατασκευής διαδρόμων από τις 10 Δεκεμβρίου 2024 έως και τις 31 Ιανουαρίου 2025. Είναι όμως αυτό αρκετό για να λυθούν τα προβλήματα;

Εν κατακλείδι, οφείλουμε όλοι μαζί, να μην εθελοτυφλούμε μπροστά στο κέρδος και στα ρεκόρ. Είναι η ώρα για παρεμβάσεις και οχλήσεις προς τους αρμόδιους, ώστε να δοθούν λύσεις».

🔴 Υ.Γ. Επειδή θέλουμε να είμαστε αισιόδοξοι και να βλέπουμε το ποτήρι μισογεμάτο, ευελπιστούμε ότι οι ιθύνοντες θα καταλάβουν κάποια στιγμή, ποιες είναι οι ανάγκες και οι αδυναμίες του Διεθνούς Αερολιμένα ‘Διαγόρας’ της Ρόδου και να αποφασίσουν να δώσουν τις απαραίτητες λύσεις, προκειμένου να συνεχίζουν τα ‘ρεκόρ’ και να είναι όλοι όσοι χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις και τις προσφερόμενες υπηρεσίες, ικανοποιημένοι.

Μέχρι την επόμενη σεζόν, καλή συνέχεια…