Η διαχείριση των αδέσποτων ζώων στη Ρόδο βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο, μετά από καταγγελία που προκαλεί έντονο προβληματισμό και εγείρει σοβαρά ερωτήματα νομιμότητας. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν περιέλθει σε φιλοζωικούς κύκλους, δημοτικό όχημα φέρεται να στάλθηκε για την περισυλλογή αδέσποτων γατών από σημείο όπου φροντίζονταν συστηματικά από εθελόντρια, παρά το γεγονός ότι τόσο η Αστυνομία όσο και οι αρμόδιες υγειονομικές υπηρεσίες είχαν διαπιστώσει ότι δεν υπήρχε καμία παράβαση.
Η υπόθεση, η οποία τελικά δεν ολοκληρώθηκε λόγω της άμεσης αντίδρασης εθελοντών και πολιτών, αφήνει αναπάντητα κρίσιμα ερωτήματα: ποιος έδωσε την εντολή, με ποια διαδικασία και με ποια νομική βάση επιχειρήθηκε η απομάκρυνση των ζώων; Την ώρα που οι καταγγελίες για ελλιπή διαχείριση των αδέσποτων πολλαπλασιάζονται και οι εθελοντές συνεχίζουν να σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος της φροντίδας τους, οι πολίτες ζητούν διαφάνεια, λογοδοσία και ξεκάθαρες απαντήσεις από τη δημοτική αρχή.
Η ανάρτηση της προέδρου της φιλοζωϊκής Στεφανίας Παπακωνσταντίνου
Ποιος έδωσε την εντολή;
Ενημερωθήκαμε για ένα περιστατικό που, αν αληθεύει όπως μας καταγγέλθηκε, συνιστά μία πρωτοφανή και εξαιρετικά σοβαρή κακή πρακτική στη διαχείριση των αδέσποτων ζώων του Δήμου Ρόδου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν περιέλθει στον Σύλλογό μας, σε περιοχή όπου εθελόντρια φροντίζει και σιτίζει 6 αδέσποτες γάτες στην αυλή του σπιτιού της, έγιναν καταγγελίες από κάποιον γείτονα.
Η Αστυνομία κλήθηκε και διαπίστωσε ότι δεν υπήρχε καμία παράβαση. Ακολούθησε έλεγχος από το Υγειονομικό, το οποίο επίσης δεν διαπίστωσε κανένα πρόβλημα και καμία παραβίαση των κανόνων δημόσιας υγείας.
Και τότε προκύπτει το εξής ερώτημα:
Με ποια εντολή και βάσει ποιας διάταξης στάλθηκε υπηρεσιακό όχημα του Δήμου Ρόδου, ημέρα Σάββατο, με υπαλλήλους του Δήμου, προκειμένου να περισυλλέξει αδέσποτες γάτες και να τις μεταφέρει σε άλλη, άγνωστη τοποθεσία;
Τελικά αυτό δεν πραγματοποιήθηκε, καθώς υπήρξαν άμεσες αντιδράσεις από εθελοντές και πολίτες, με αποτέλεσμα το όχημα να αποχωρήσει χωρίς να παραλάβει ζώα.
Το ερώτημα όμως παραμένει αναπάντητο: ποιος έδωσε την εντολή και βάσει ποιας νόμιμης διαδικασίας επιχειρήθηκε η απομάκρυνση των ζώων από το σημείο όπου ζούσαν και φροντίζονταν;
Ο Δήμος οφείλει να απαντήσει δημόσια.
Ποιος έδωσε αυτή την εντολή;
Πού είχαν σκοπό να μεταφέρουν τα ζώα;
Με ποια νόμιμη διαδικασία δόθηκε η εντολή;
Ο νόμος 4830/2021 είναι απολύτως σαφής. Η διαχείριση των αδέσποτων περιλαμβάνει περισυλλογή, στείρωση, εμβολιασμό και επανένταξη του ζώου στην περιοχή από την οποία περισυνελέγη. Η αυθαίρετη μεταφορά και εγκατάλειψη ζώων σε άλλη περιοχή δεν αποτελεί διαχείριση. Αποτελεί ενέργεια που εγείρει σοβαρά ερωτήματα νομιμότητας.
Ως Σύλλογος έχουμε εδώ και καιρό σταματήσει να περιμένουμε ουσιαστικές δράσεις για τα αδέσποτα από τη δημοτική αρχή. Οι στειρώσεις παραμένουν στο μηδέν. Η κτηνιατρική περίθαλψη είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Οι ζωοτροφές δεν επαρκούν ούτε για τα στοιχειώδη. Όμως το να φτάνουμε στο σημείο να χρησιμοποιούνται δημοτικά μέσα και προσωπικό για την απομάκρυνση ζώων επειδή ενοχλούν κάποιους πολίτες, ξεπερνά κάθε όριο.
Και γεννά ένα ακόμη ερώτημα:
Είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο ή απλώς είναι η πρώτη φορά που το μαθαίνουμε;
Οι εθελοντές και οι πολίτες της Ρόδου αξίζουν απαντήσεις.
Και επειδή η διαφάνεια είναι υποχρέωση και όχι επιλογή, υπενθυμίζουμε ότι έχει ήδη κατατεθεί σχετική αναφορά από πολίτη στο Υπουργείο Εσωτερικών και στην Ειδική Γραμματεία για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς, στην οποία ο Δήμος οφείλει να απαντήσει έως τις 30 Ιουνίου.
Εκεί θα κληθεί να παρουσιάσει, μεταξύ άλλων, και τον πραγματικό αριθμό στειρώσεων που έχει πραγματοποιήσει.
Γιατί όλοι γνωρίζουμε ότι το βάρος των στειρώσεων στη Ρόδο το σηκώνουν οι εθελοντές και κυρίως η οργάνωση Flying Cats, όχι ο Δήμος.
Για να επανέλθουμε, σχετικά με την προσπάθεια μεταφοράς των γατών από τον Δήμο,
Αν δεν υπήρχε η παρουσία και η άμεση παρέμβαση των εθελοντών, τι θα είχε συμβεί;
Θα είχαν τελικά μεταφερθεί οι γάτες;
Και αν ναι, πού ακριβώς από τη στιγμή που δεν υπάρχει νόμιμο καταφύγιο γατών;
Οι πολίτες της Ρόδου δικαιούνται σαφείς απαντήσεις. Η διαχείριση των αδέσποτων δεν μπορεί να γίνεται με πρόχειρες πρακτικές, αδιαφάνεια και ενέργειες που δημιουργούν εύλογα ερωτήματα νομιμότητας.
Αναμένουμε τις απαντήσεις.
Μέχρι τότε, κανείς δεν μπορεί να απαιτεί από τους πολίτες να σιωπούν.












