Γ. Μαστροκούκος στον RV: Στις 27 Ιανουαρίου ο διαγωνισμός για τις ακτοπλοϊκές γραμμές της Καλύμνου – Δεκτή από την Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. η προσφυγή της ΑΝΕΚ (audio)

Share

 

Στα τέλη Ιανουαρίου και συγκεκριμένα στις 27 του μηνός μετατίθεται ο διαγωνισμός για τις ακτοπλοϊκές γραμμές της Καλύμνου, ο οποίος ήταν να διεξαχθεί στις 13 Δεκεμβρίου. 

Ωστόσο, όπως δήλωσε  ο δήμαρχος Καλύμνου Γιάννης Μαστροκούκος μιλώντας στον Real Voice, ο διαγωνισμός μεταφέρεται  για τα τέλη Ιανουαρίου, αφού η ΕΝΙΑΙΑΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ (Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.) έκανε δεκτή την  προσφυγή  της ΑΝΕ Καλύμνου κατά της “Προκήρυξης Ανοικτού δημόσιου διεθνή αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας δρομολογιακής περιόδου 2024-2025” του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που δημοσιεύτηκε στις 15 Οκτωβρίου 2024, κρίνοντας ότι οι όροι του εν λόγω διαγωνισμού, καταστρατηγούν την έννοια του μειοδοτικού διαγωνισμού αλλά και τον υφιστάμενο διαχωρισμό των πλοίων κατά ηλικιακή κατηγορία. 

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να μετατεθεί στα τέλη Ιανουαρίου, προκειμένου να υπάρχει χρόνος να εξεταστεί η ένσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής.

Μέχρι τότε, την γραμμή Κάλυμνος Πυθαγόρειο Σάμου θα εκτελεί το ΣΑΟΝΗΣΟΣ της εταιρείας Μανούση, ενώ δεν εξυπηρετούνται οι γραμμές από ΄Κάλυμνο προς Ρόδο και από Κάλυμνο προς Αστυπάλαια, ενώ το πλοίο “Κάλυμνος” της ΑΝΕΚ παραμένει παροπλισμένο στο λιμάνι της Καλύμνου.

Συγκεκριμένα,  με απόφαση που υπέγραψε χθες  5 Δεκεμβρίου 2024, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδηςτροποποιείται για 2η φορά η ημερομηνία διεξαγωγής του ανοικτού δημόσιου διεθνούς αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού δρομολογιακής περιόδου 2024-2025, για 74 δρομολογιακές γραμμές.

Ο διαγωνισμός αρχικά είχε οριστεί να διεξαχθεί την 15η Νοεμβρίου 2024 , ημέρα Παρασκευή και ώρα 10:00 π.μ. στο κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής , παρουσία της προβλεπόμενης Επιτροπής.

Με απόφαση που εκδόθηκε στις 8 Νοεμβρίου 2024,υπήρξε τροποποίηση και ορίστηκε ως ημερομηνία η 13 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 10.00 πμ.

Με την χθεσινή απόφαση ορίστηκε ως νέα ημερομηνία διεξαγωγής του ανοικτού δημόσιου διεθνούς αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού η Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2024 και ώρα 10:00 π.μ. 

ΗΧΗΤΙΚΟ

Η 2η τροποποίηση της ημερομηνίας διεξαγωγής, επιβλήθηκε  μέχρι να συζητηθούν προδικαστικές προσφυγές που υποβλήθηκαν μετά:

  1. Την με αριθμό ΓΑΚ 1555/29-10-2024 (αριθ.πρωτ. εισερχόμενου Δ.Θ.Σ.: 9612/04-11- 2024) Προδικαστική Προσφυγή ενώπιον της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων των εταιρειών και την υπ’ αριθ. Α 821/2024/04-11-2024 απόφαση του 5ου Κλιμακίου της Ενιαίας Αρχής
    Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.ΔΗ.Σ.Υ.)
  2. Την υπ’ αριθ. 1717/2024 Ο.Ε. απόφαση Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ./5ο Κλιμάκιο επί της με αριθμό ΓΑΚ 1555/29-10-2024 Προδικαστικής Προσφυγής
Υπενθυμίζεται ότι η ΑΝΕ Καλύμνου κατέθεσε προδικαστική προσφυγή ενώπιον του 5ου Κλιμακίου της ΕΝΙΑΙΑΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ (Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.) κατά της “Προκήρυξης Ανοικτού δημόσιου διεθνή αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας δρομολογιακής περιόδου 2024-2025” του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που δημοσιεύτηκε στις 15 Οκτωβρίου 2024.
Η προσφυγή της ΑΝΕ Καλύμνου, που υποβλήθηκε εμπρόθεσμα, εστιάζει σε συγκεκριμένο όρο της προκήρυξης που αφορά στο “νεότερο ηλικιακά κυρίως προσφερόμενο πλοίο”

Με την εν λόγω υπό κρίση προδικαστική προσφυγή, η ΑΝΕΚ ζητά την ακύρωση-τροποποίηση του συγκεκριμένου όρου της υπ’ αριθμ. 2252.1.1/ 73526/24/15-10-2024 προκήρυξης της αναθέτουσας αρχής βάσει του οποίου ,όπως αναφέρεται παραβιάζεται ο μειοδοτικός χαρακτήρας του διαγωνισμού.

Πιο συγκεκριμένα

Ο κρίσιμος όρος της διακήρυξης, που προσβάλλεται με την εν λόγω προσφυγή, εντάσσεται στα κριτήρια ανάθεσης των υποψηφίων αναδόχων. Ειδικότερα, στον όρο αυτό, που περιλαμβάνεται στο Παράρτημα Ι, Κεφάλαιο V («ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ»), παρ. 20, σελ. 20-21 της διακήρυξης, ορίζονται τα εξής:
«Οι κατατεθειμένες προσφορές, εξετάζονται με την εξής σειρά προτεραιότητας: Πρώτη η Κατηγορία 1, μετά η Κατηγορία 2 και τέλος η Κατηγορία 3.

Να σημειώσουμε ότι η δρομολογιακή γραμμή ΚΑΛΥΜΝΟΣ-ΛΕΡΟΣ-ΛΕΙΨΟΙ-ΠΑΤΜΟΣ-ΑΡΚΙΟΙ-ΑΓΑΘΟΝΗΣΙ- ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ ΣΑΜΟΥ με επιστροφή, προκηρύσσεται μόνο ως ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3

Επισημαίνεται ότι η αρμόδια Επιτροπή, στις γραμμές για τις οποίες έχουν προκριθεί πλέον της μίας αιτήσεως συμμετοχής, θα ανοίγει τις οικονομικές προσφορές μόνων των εταιρειών που προηγούνται κατά κατηγορία πλοίου. Ειδικότερα, για την κάθε μία κατηγορία, ισχύουν τα ακόλουθα:
i) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 1
Εφόσον κατά το στάδιο επιλογής της προηγούμενης παραγράφου προκύψουν στην Κατηγορία 1, δύο ή περισσότερες προσφορές, η αρμόδια Επιτροπή θα ανοίγει τις οικονομικές προσφορές μόνον των εταιρειών που διαθέτουν πλοίο αντικατάστασης.
ii) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2
Εφόσον προκύψουν δύο ή περισσότερες προσφορές στην Κατηγορία 2, ελλείψει προσφορών ανώτερης Κατηγορίας, ισχύουν ομοίως τα αναφερόμενα στην προηγούμενη παράγραφο για την Κατηγορία 1.
iii) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3
Εφόσον προκύψουν δύο ή περισσότερες προσφορές στην Κατηγορία 3, ελλείψει προσφορών ανώτερης Κατηγορίας, η αρμόδια Επιτροπή θα ανοίγει τις οικονομικές προσφορές μόνο των εταιρειών που διαθέτουν πλοίο αντικατάστασης.
Εφόσον προκύψουν στην Κατηγορία 3, δύο ή περισσότερες προσφορές, που είτε στο σύνολό τους διαθέτουν πλοίο αντικατάστασης είτε στο σύνολό τους δεν διαθέτουν πλοίο αντικατάστασης, η αρμόδια
Επιτροπή θα ανοίγει μόνον την οικονομική προσφορά της εταιρείας που διαθέτει το νεότερο ηλικιακά κυρίως προσφερόμενο πλοίο.
Σε περίπτωση απόρριψής τους θα ανοίγει τις οικονομικές προσφορές του αμέσως επόμενου πλοιοκτήτη. Οι οικονομικές προσφορές που δεν ανοίχθηκαν θα παραμένουν στην αρμόδια Υπηρεσία μέχρι της κατακυρώσεως του διαγωνισμού και της υπογραφής της σχετικής συμβάσεως.».

Κατ’ αυτό τον τρόπο όμως, όπως αναφέρεται στην υπό κρίση προσφυγή, με τον εν λόγω όρο της διακήρυξης δίδεται αδικαιολόγητο προβάδισμα, ανάλογα με το κριτήριο της νεότερης ηλικίας τους, σε πλοία της Κατηγορίας 3 (ήτοι, τα πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών), με συνέπεια την παραβίαση του μειοδοτικού χαρακτήρα του διαγωνισμού, την μη επίτευξη του βέλτιστου οικονομικού αποτελέσματος και εντεύθεν τη νόθευση και καταστρατήγηση του υγιούς ανταγωνισμού.

Επίσης στην εν λόγω προσφυγή περιλαμβάνεται μία σειρά βάσιμων και τεκμηριωμένων επιχειρημάτων και λόγων που στηρίζουν το αίτημα της ακύρωσης.

Επίσης αιτιολογείται το έννομο συμφέρον της ΑΝΕΚ να προσφύγει και το εμπρόθεσμο της υποβολής της προσφυγής.

Τέλος από την ΑΝΕ Καλύμνου

ΖΗΤΕΙΤΑΙ

  1. Να γίνει δεκτή η προδικαστική προσφυγή και να διαταχθούν τα νόμιμα.
  2. Να ακυρωθεί, άλλως τροποποιηθεί, για τους λόγους που αναλυτικά αναφέρονται στην υπό κρίση προσφυγή μας, ο όρος που προβλέπεται στο Παράρτημα Ι, Κεφάλαιο V («ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ»), παρ. 20 iii) (σελ. 21) της υπ’ αριθμ. 2252.1.1/73526/24/15.10.2024 διακήρυξης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για το “νεότερο ηλικιακά κυρίως προσφερόμενο πλοίο”

Επίσης η προσφυγή συνοδεύεται με ΑΙΤΗΜΑ ΑΝΑΣΤΟΛΗΣ – ΠΡΟΣΩΡΙΝΩΝ ΜΕΤΡΩΝ και συγκεκριμένα:

1.Να ανασταλεί η ισχύς και εντεύθεν η εκτέλεση της προσβαλλομένης διακήρυξης – συμπεριλαμβανομένων των συμβατικών τευχών-,μέχρι και την έκδοση απόφασης επί της κρινόμενης προδικαστικής προσφυγής.
2.Να διαταχθεί, ως κατάλληλο προσωρινό μέτρο, η αναστολή της προόδου της διαγωνιστικής διαδικασίας, μέχρι την έκδοση απόφασης επί της υπό κρίση προδικαστικής προσφυγής.