News&

Κρουαζιέρα για όλους: Η Ελλάδα γίνεται παγκόσμιο hot spot – Τι δείχνει η έκθεση της CLIA

Share

 

Η κρουαζιέρα δεν είναι πλέον αποκλειστικό προνόμιο των συνταξιούχων ή των εύπορων ταξιδιωτών. Οι νέες γενιές, με προεξέχοντες τους Millennials και την Generation X, αναδεικνύονται στους βασικούς μοχλούς ανάκαμψης και ανάπτυξης του κλάδου. Αυτοί οι ταξιδιώτες αναζητούν εμπειρίες υψηλής ποιότητας, άνεση και ποικιλία προορισμών, στοιχεία που οι σύγχρονες κρουαζιέρες προσφέρουν με τον καλύτερο τρόπο.

Παράλληλα, η βιομηχανία της κρουαζιέρας εξελίσσεται συνεχώς, επενδύοντας σε πιο οικολογικά και καινοτόμα πλοία, καθώς και σε νέα προγράμματα ψυχαγωγίας που απευθύνονται σε πιο νεανικό κοινό. Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), το 31% των επιβατών που ταξίδεψαν τα τελευταία δύο χρόνια ήταν πρωτοεμφανιζόμενοι στην κρουαζιέρα, ενώ το 82% όσων είχαν ήδη εμπειρία δηλώνει πρόθυμο να ξαναζήσει αυτή την ταξιδιωτική περιπέτεια.

Η παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας σε ανοδική πορεία – Η Ελλάδα σε κομβικό ρόλο στην Ανατολική Μεσόγειο
Ολόκληρος ο κλάδος της κρουαζιέρας ανακάμπτει με ταχύ ρυθμό και συνεχίζει να εξελίσσεται δυναμικά. Το 2024 ταξίδεψαν με κρουαζιέρα 34,6 εκατομμύρια επιβάτες παγκοσμίως, σημειώνοντας αύξηση 9,3% σε σχέση με τα 31,69 εκατομμύρια του 2023. Οι προβλέψεις για το 2025 είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες, καθώς εκτιμάται ότι οι επιβάτες θα φτάσουν τα 37,7 εκατομμύρια, ενώ μέχρι το 2028 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 41,9 εκατομμύρια. Παρά τη ραγδαία ανάπτυξη του κλάδου, οι επιβάτες κρουαζιέρας αντιπροσωπεύουν μόλις το 2,7% του παγκόσμιου τουρισμού, ενώ τα κρουαζιερόπλοια αποτελούν λιγότερο από το 1% του παγκόσμιου εμπορικού ναυτικού στόλου.

Η Μεσόγειος εξακολουθεί να κερδίζει σε απήχηση, προσελκύοντας 5,77 εκατομμύρια ταξιδιώτες το 2024 – μια αύξηση της τάξης του 5,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Στην Ανατολική Μεσόγειο, καταγράφηκαν 1,86 εκατομμύρια επιβάτες το 2024, έναντι 1,54 εκατομμυρίων το 2023. Από αυτούς, 1,1 εκατομμύρια προέρχονταν από την Ευρώπη, έναντι 966.000 το 2023. Η Ελλάδα παίζει κομβικό ρόλο σε αυτή την ανάπτυξη, τόσο ως προορισμός όσο και ως βάση homeporting. Ο Πειραιάς αποτελεί βασικό πυλώνα της κρουαζιέρας στην περιοχή, φιλοξενώντας συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών και κρουαζιερόπλοιων. Η χώρα εκμεταλλεύεται αποτελεσματικά την ισχυρή ζήτηση για ταξίδια στην Ανατολική Μεσόγειο, ενισχύοντας τη θέση της στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας.

Η Βόρεια Αμερική παραμένει το επίκεντρο της διεθνούς αγοράς κρουαζιέρας, με 20,5 εκατομμύρια επιβάτες το 2024 – αύξηση 13,4% σε σχέση με το 2023 και 17,5% σε σύγκριση με το 2019. Η Καραϊβική διατηρεί την πρωτοκαθεδρία ως ο πιο δημοφιλής προορισμός, συγκεντρώνοντας 14,98 εκατομμύρια επιβάτες το 2024 – μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 17,1%. Η περιοχή αυτή αντιπροσωπεύει σχεδόν το 43% του παγκόσμιου συνόλου επιβατών κρουαζιέρας. Στην Ευρώπη, η δυναμική παραμένει σταθερή, με 8,44 εκατομμύρια επιβάτες το 2024. Πρόκειται για αύξηση 2,8% σε σύγκριση με το 2023 και 6,5% σε σχέση με το 2019, επιβεβαιώνοντας τη διαρκή ελκυστικότητα της ηπείρου για ταξιδιώτες κρουαζιέρας από όλο τον κόσμο.

Τι προσφέρει μια κρουαζιέρα
Η κρουαζιέρα αποτελεί σήμερα την πιο πρακτική και ολοκληρωμένη μορφή διακοπών, καθώς προσφέρει την ευκαιρία να ζήσει κανείς πολλές εμπειρίες χωρίς τον κόπο του συνεχούς προγραμματισμού και των μετακινήσεων. Μία από τις μεγαλύτερες αρετές της είναι το «check-in μία φορά». Ο ταξιδιώτης μπαίνει στο πλοίο στην αρχή του ταξιδιού και μπορεί να επισκεφθεί πολλαπλούς προορισμούς χωρίς να χρειάζεται να αλλάξει ξενοδοχείο ή να μεταφέρει τις αποσκευές του ξανά και ξανά. Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές διακοπές που απαιτούν συχνά ατελείωτο πακετάρισμα, μεταφορές και εναλλαγές ξενοδοχείων, η κρουαζιέρα προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία όπου η διαμονή, το φαγητό, η μεταφορά και η ψυχαγωγία περιλαμβάνονται σε ένα πακέτο. Όλα αυτά είναι σχεδιασμένα ώστε να εξοικονομούν χρόνο και κόπο στον ταξιδιώτη, επιτρέποντάς του να επικεντρωθεί στην απόλαυση και την εξερεύνηση.

Επιπλέον, το πλοίο λειτουργεί ως ένα «πλωτό θέρετρο» όπου κάθε ανάγκη καλύπτεται: πολυτελείς καμπίνες, εστιατόρια για όλα τα γούστα, θέατρα, πισίνες, spa, γυμναστήρια και πολλές δραστηριότητες για όλες τις ηλικίες. Έτσι, ακόμα και αν κάποιος επιλέξει να παραμείνει στο πλοίο αντί να αποβιβαστεί σε κάποιο λιμάνι, δεν υπάρχει περίπτωση να βαρεθεί. Η ευκολία και η άνεση της κρουαζιέρας δίνουν τη δυνατότητα να ζήσει κανείς μια πολυδιάστατη ταξιδιωτική εμπειρία με λιγότερο άγχος και περισσότερη χαλάρωση. Για αυτό και όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες στρέφονται σε αυτή τη μορφή διακοπών, εκτιμώντας την ευκολία που προσφέρει.

Το μέλλον της κρουαζιέρας – Οι επενδύσεις που αναμένεται να γίνουν στον κλάδο
Η βιομηχανία της κρουαζιέρας συνεχίζει να επενδύει στρατηγικά στην ποικιλία και τη βιωσιμότητα. Σήμερα διαθέτει πάνω από 300 πλοία και χιλιάδες δρομολόγια, καλύπτοντας κάθε τύπο ταξιδιώτη. Μέχρι το 2028, το 50% των νέων πλοίων θα έχει φιλικούς προς το περιβάλλον κινητήρες, ενώ το 72% του στόλου θα μπορεί να συνδέεται με χερσαία πηγή ενέργειας, μειώνοντας τις εκπομπές στα λιμάνια. Ακόμη, η CLIA προβλέπει την προσθήκη 11 νέων πλοίων το 2025 και συνολικά 56 πλοίων για την περίοδο 2025-2036, με επενδύσεις 56,8 δισ. δολαρίων. Πάνω από το 70% αυτών είναι μικρού έως μεσαίου μεγέθους, στο πλαίσιο βιώσιμης ανάπτυξης.

Ο όμιλος Fincantieri και η Viking Cruises αναπτύσσουν τα πρώτα στον κόσμο κρουαζιερόπλοια που κινούνται με υδρογόνο, με το Viking Libra να παραδίδεται στα τέλη 2026. Το πλοίο των 239 μέτρων και 54.300 τόνων θα φιλοξενεί 998 επιβάτες και θα λειτουργεί με τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου, χωρίς εκπομπές. Η Viking ετοιμάζει και το δεύτερο παρόμοιο πλοίο, το Viking Astrea, με παράδοση το 2027, επιτρέποντας πρόσβαση σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές. Ο Bud Darr, εκτελεστικός πρόεδρος της CLIA, τονίζει πως η κρουαζιέρα παραμένει ένας δυναμικός τομέας τουρισμού, με αυξημένη ζήτηση από νέες γενιές, συνεισφέροντας πάνω από 168 δισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία και υποστηρίζοντας 1,6 εκατ. θέσεις εργασίας.

Πόσο όμως μπορεί να κοστίσει ένα πακέτο κρουαζιέρας για μία εβδομάδα διακοπών; Ένα από τα πιο συχνά ερωτήματα όσων σκέφτονται να κάνουν κρουαζιέρα είναι το κόστος. Οι τιμές ποικίλλουν ανάλογα με τον προορισμό, τη διάρκεια, την καμπίνα και τις παροχές που περιλαμβάνονται, όμως υπάρχουν επιλογές για κάθε προϋπολογισμό. Για παράδειγμα, η Celestyal Cruises, που δραστηριοποιείται έντονα στην Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο, προσφέρει 7ήμερες κρουαζιέρες από Πειραιά προς νησιά όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Ρόδος και η Κρήτη, με τιμές που ξεκινούν από περίπου 650€ το άτομο, περιλαμβάνοντας διαμονή, γεύματα και λιμενικά τέλη.

Αντίστοιχα, η MSC Cruises προσφέρει πολυτελείς 7ήμερες κρουαζιέρες στη Δυτική Μεσόγειο (π.χ. Βαρκελώνη, Μασσαλία, Νάπολη) με τιμές που ξεκινούν από 700-800€ το άτομο, ενώ σε high season μπορεί να φτάσουν και τα 1.200€, ανάλογα με την κατηγορία καμπίνας. Άλλες εταιρείες όπως η Costa Cruises, η Royal Caribbean και η Norwegian Cruise Line προσφέρουν επίσης ανταγωνιστικά πακέτα, με ποικιλία υπηρεσιών και προορισμών.

parapolitika

Exit mobile version