News&

Μάνος Κόνσολας: «Ό, τι απειλείται δεν αποστρατιωτικοποιείται»

Share

 

Συνέντευξη με το Μάνο Κόνσολα. Όλα στο τραπέζι για τα νησιά του Αιγαίου

-Η απόφαση του Ecofin παρέχει το νομιμοποιητικό πλαίσιο για να δούμε το ζήτημα της θέσπισης ειδικών συντελεστών ΦΠΑ στις νησιωτικές περιφέρειες, για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά τους

-Στρατηγικός στόχος πρέπει να είναι η ανανέωση του στόλου της ακτοπλοΐας με πλοία που θα έχουν περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα χρησιμοποιούν νέα και εναλλακτικά καύσιμα που μειώνουν και το λειτουργικό κόστος των πλοίων καθώς και τις τιμές στα εισιτήρια.

-Ό, τι απειλείται δεν αποστρατιωτικοποιείται.

Σε μια περίοδο που τα νησιά του Αιγαίου καλούνται να αντιμετωπίσουν σύνθετες προκλήσεις, από την ακρίβεια και τη λειψυδρία μέχρι τις εξελίξεις στα εθνικά θέματα, ο Βουλευτής Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας, Μάνος Κόνσολας, τοποθετείται με σαφείς θέσεις και προτάσεις. Απαντώντας σε ερωτήματα που του θέσαμε, ο κ. Κόνσολας μιλά για την ανάγκη επαναφοράς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, την ακρίβεια στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, τα ζητήματα ύδρευσης στα μικρά νησιά, την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων και φυσικά τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Η συνέντευξη που ακολουθεί αναδεικνύει τον ρόλο του κοινοβουλευτικού λόγου στην υπεράσπιση των νησιωτικών δικαίων και προσφέρει χρήσιμο υλικό στον δημόσιο διάλογο.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ ΧΑΛΚΙΤΗ             

-Κύριε Κόνσολα, έχετε αναδείξει την ανάγκη επαναφοράς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου πολλές φορές. Θεωρείτε ότι υπάρχουν σήμερα οι πολιτικές και ευρωπαϊκές προϋποθέσεις για μια τέτοια απόφαση; Και ποια στρατηγική προτείνετε ώστε να μετατραπεί αυτό το αίτημα σε συγκεκριμένη πράξη;

Από την πρώτη στιγμή, κα. Χαλκίτη, είχα πει ότι η μάχη για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ δεν είναι μια χαμένη μάχη, εντάσσεται στο συνολικό ευρωπαϊκό πλαίσιο. Στην Ευρώπη συζητάς και αναδεικνύεις ζητήματα με επιχειρήματα και αν  υπάρχει μια ευρωπαϊκή περιφέρεια που πρέπει να θέσει το ζήτημα των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, αυτή είναι η Περιφέρεια  Νοτίου  Αιγαίου. Η απόφαση του Ecofin παρέχει το νομιμοποιητικό πλαίσιο για να δούμε το ζήτημα της θέσπισης ειδικών συντελεστών ΦΠΑ στις νησιωτικές περιφέρειες, για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά τους. Άρα, απαιτείται μια συλλογική και κυρίως συγκροτημένη διεκδίκηση. Μαζί με την Περιφέρεια, τους φορείς και τους κοινωνικούς εταίρους και παράλληλα με την κατάθεση της σχετικής πρότασης προς την ελληνική κυβέρνηση, πρέπει να κάνουμε μια σοβαρή και τεκμηριωμένη προσπάθεια ενημέρωσης και διεκδίκησης προς την Κομισιόν, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Επιτροπή Ευρωπαϊκών Περιφερειών. Υπενθυμίζω ότι η σχετική απόφαση του  Ecofin – στην οποία αναφέρομαι –  δίνει τη δυνατότητα στη χώρα μας να προχωρήσει στην καθιέρωση, σε μόνιμη βάση, ειδικών μειωμένων έως 30% συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, αλλά και να επιβάλλει μειωμένους συντελεστές σε περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες ακόμη και μηδενικό ΦΠΑ για ορισμένα αγαθά. Μάλιστα, ανέλαβα σχετική πρωτοβουλία και αμέσως μετά από αυτή την απόφαση έγινε πλήρης ενημέρωση για το περιεχόμενό της και τις δυνατότητες που έχουμε ως χώρα, στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών Περιοχών της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής στην οποία έχω την τιμή να προεδρεύω.

-Η ακρίβεια στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχει γίνει ασφυκτική για νησιώτες και επισκέπτες. Ποια συγκεκριμένα μέτρα προτείνετε ώστε να μειωθεί το κόστος μετακίνησης;

Κυρία Χαλκίτη, πρέπει να δούμε συνολικά τις μεγάλες αλλαγές που χρειάζεται η ακτοπλοΐα,  αλλά και ένα νέο πλαίσιο διεκδίκησης, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για τις θαλάσσιες μεταφορές στα νησιά. Στρατηγικός στόχος πρέπει να είναι η ανανέωση του στόλου της ακτοπλοΐας με πλοία που θα έχουν περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα χρησιμοποιούν νέα και εναλλακτικά καύσιμα που μειώνουν και το λειτουργικό κόστος των πλοίων καθώς και τις τιμές στα εισιτήρια. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να θεωρούνται ως επιλέξιμες για χρηματοδότηση από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, οι επενδύσεις που στοχεύουν στην ανανέωση του στόλου της ακτοπλοΐας, στην ενίσχυση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, σε πλοία που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, κάτι που σημαίνει και τη δημιουργία δικτύων και ανάλογων υποδομών για τα πλοία αυτά στα λιμάνια μας. Παράλληλα, σε πρώτο χρόνο, μπορούμε να στοχεύσουμε στη συγκράτηση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων με πολιτικές όπως η μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων, η ένταξη της Διπλής Νησιωτικότητας στην πολιτική κρατικών ενισχύσεων και να καθιερωθεί η δωρεάν ενδονησιωτική μετακίνηση των κατοίκων των νησιών με τα πλοία της ακτοπλοΐας και η αύξηση του αριθμού των συμβάσεων για τις άγονες γραμμές με παράλληλη αύξηση της επιδότησης για τη ρήτρα καυσίμων.

-Η λειψυδρία είναι μια από τις μεγαλύτερες απειλές για τα μικρά νησιά, ιδιαίτερα ενόψει της τουριστικής αιχμής. Πιστεύετε ότι υπάρχει εθνικός σχεδιασμός επαρκής για την αντιμετώπιση του προβλήματος ή απαιτούνται πιο ριζικές και αποκεντρωμένες λύσεις;

Έχουμε την τάση, κα. Χαλκίτη, να υποτιμάμε προβλήματα που θα τα βρούμε μπροστά μας στο άμεσο μέλλον και ένα από αυτά είναι η αντιμετώπιση της λειψυδρίας. Ιδιαίτερα στα νησιά που αποτελούν τουριστικό προορισμό, το πρόβλημα αυτό είναι ήδη ορατό. Χρειαζόμαστε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης των υδατικών πόρων σε κάθε νησί που αποτελεί τουριστικό προορισμό, καταγραφής αναγκών και προβλημάτων, αλλά και δημιουργίας αποθεμάτων προκειμένου να μην υπάρξει πρόβλημα στην υδροδότηση. Θα πρέπει να κατευθυνθούμε σε άμεσες και πρακτικές λύσεις σε αυτή τη φάση και να αναζητηθούν λύσεις που θα είναι λειτουργικές και θα αποδώσουν άμεσα, όπως η δημιουργία και αδειοδότηση μονάδων αφαλατώσεων σε κάθε νησί, με τη δυναμικότητά τους να εξαρτάται από τις ανάγκες που υπάρχουν, αλλά και η κατασκευή μικρών, φυσικών φραγμάτων στους χείμαρρους στα νησιά για την ενίσχυση του υδροφόρου ορίζοντα. Είναι μια παρέμβαση που δεν απαιτεί χρόνο και βαριές κατασκευές, μπορεί να γίνει άμεσα.      Επιπρόσθετα, και για τις δύο αυτές άμεσες και πρακτικές λύσεις μπορεί να υπάρξει χρηματοδότηση από το Ταμείο Απανθρακοποίησης.

-Μιλάτε συχνά για την ανάγκη ενίσχυσης της περιφερειακής ανάπτυξης στα νησιά. Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αυτή την κατεύθυνση; Και πώς μπορούν οι νησιωτικές κοινωνίες να αξιοποιήσουν καλύτερα τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία;

Χρειάζεται μια νέα ευρωπαϊκή προσέγγιση για τις νησιωτικές περιοχές, στην οποία θα πρέπει να περιλαμβάνεται και η διεύρυνση των κριτηρίων για την κατανομή των ευρωπαϊκών πόρων στις νησιωτικές περιφέρειες. Για παράδειγμα, στα κριτήρια για τη χρηματοδότηση νησιωτικών περιφερειών  θα πρέπει να συμπεριληφθούν – πέρα από το ΑΕΠ κάθε περιφέρειας – και νέα κριτήρια όπως ο δείκτης ανταγωνιστικότητας και η έννοια της νησιωτικότητας, αλλά και άλλοι δείκτες που διαμορφώνουν το πλαίσιο της συνοχής αξιών. Η Ε.Ε., κα. Χαλκίτη, θα πρέπει κάποια στιγμή να εξετάσει τη  δημιουργία και  χρηματοδότηση ενός νέου Περιφερειακού Ταμείου για την άσκηση της Περιφερειακής Πολιτικής της Ε.Ε. που θα ενοποιήσει τα Διαρθρωτικά Ταμεία που υπάρχουν σήμερα. Η προοπτική αυτή συνδέεται με περισσότερους πόρους, πιο ευέλικτες διαδικασίες και στοχευμένη χρηματοδότηση σε συγκεκριμένα έργα και συγκεκριμένες δράσεις περιφερειακής ανάπτυξης που θα καθορίζονται από ένα Εθνικό Σχέδιο Περιφερειακής Ανάπτυξης, σε κάθε χώρα μέλος και θα εγκρίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Κάτι ανάλογο δηλαδή που έγινε και με το Ταμείο Ανάκαμψης.

-Με φόντο τις πρόσφατες εξελίξεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και το γεωπολιτικό ρευστό στην Ανατολική Μεσόγειο, ποια θεωρείτε ότι πρέπει να είναι η στάση της χώρας μας; Πώς κρίνετε τη σημερινή ισορροπία ανάμεσα στον διάλογο και την εθνική επαγρύπνηση;

Μια χώρα όπως η Ελλάδα, που αποτελεί πυλώνα ειρήνης και σταθερότητας στην περιοχή, πρέπει να έχει πάντα ανοιχτούς τους διαύλους του διαλόγου, που πρέπει να διεξάγεται στη βάση των κανόνων του διεθνούς δικαίου. Το ότι συζητάμε με την Τουρκία, κα. Χαλκίτη, δεν σημαίνει ότι αποδεχόμαστε τις ανιστόρητες τουρκικές απαιτήσεις και διεκδικήσεις. Τη μόνη διαφορά που αναγνωρίζουμε είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ και μόνο στη βάση του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας. Δεν συζητάμε για αποστρατικοποίηση των νησιών. Ό, τι απειλείται δεν αποστρατιωτικοποιείται. Δεν συζητάμε για αλλαγή κυριαρχίας σε βραχονησίδες, ούτε για αναθεώρηση της Συνθήκης της Λωζάνης. Δεν δεχόμαστε την τουρκική άποψη ότι τα νησιά δεν έχουν υφαλοκρηπίδα. Το Δίκαιο της Θάλασσας είναι ξεκάθαρο: τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα.

Exit mobile version