Η (ενδεχόμενη) Αυτοκεφαλία στη Σκοπιανή Εκκλησία θα βοηθήσει την Συμφωνία των Πρεσπών κ τις σχέσεις των δύο χωρών;

Share

Γιατί ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος ανοίγει νέο ‘μέτωπο’ με την Αυτοκεφαλία στην Σκοπιανή Εκκλησία την ώρα που η ελληνική κυβέρνηση χαράσσει άλλη γραμμή; 

ΓΡΑΦΕΙ Η ΠΕΓΚΥ ΝΤΟΚΟΥ

Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα η συνάντηση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου με τον μητροπολίτη Αντανίας και ηγούμενο της Ιεράς Μονής Μπιγκόρσκι Παρθένιο θεωρείται ‘σημαντικό βήμα’ -χωρίς να λαμβάνονται υπόψη όλες οι άλλες παράμετροι όπως το Ουκρανικό, η θέση της ελληνικής κυβέρνησης αλλά και η πολιτική αστάθεια στα Σκόπια (Βόρεια Μακεδονία) με την παραίτηση του πρωθυπουργού Ζόραν Ζάεφ και της κυβέρνησής του που ανοίγει τον δρόμο για πρόωρες εκλογές και περαιτέρω πολιτικές εξελίξεις. 

Η συνάντηση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου με τον μητροπολίτη Αντανίας και ηγούμενο της Ιεράς Μονής Μπιγκόρσκι Παρθένιο της σχισματικής εκκλησίας των Σκοπίων

ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ
Το δημοσίευμα στο Πρώτο Θέμα, αναφέρει τα εξής:
Ως ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση ομαλοποίησης των σχέσεων της σχισματικής εκκλησίας των Σκοπίων με τον ορθόδοξο κόσμο, αποτελεί η συνάντηση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου με τον μητροπολίτη Αντανίας και ηγούμενο της Ιεράς Μονής Μπιγκόρσκι Παρθένιο.

Ο Σκοπιανός μητροπολίτης, συνοδευόμενος από μοναχούς και μοναχές τεσσάρων Ιερών Μονών, συναντήθηκε σε θερμό κλίμα με τον πατριάρχη Βαρθολομαίο στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου.

Το τετ α τετ Βαρθολομαίου – Παρθένιου έρχεται σε μία εποχή που βρίσκονται σε εξέλιξη διεργασίες για την επίλυση του εκκλησιαστικού ζητήματος στα Σκόπια, καθώς η τοπική εκκλησία, που αυτοαποκαλείται «Μακεδονική», είναι χαρακτηρισμένη ως σχισματική και επιδιώκει την αναγνώριση του αυτοκέφαλού της.

Είναι πρώτη φορά που μητροπολίτης της λεγόμενης σχισματικής «Μακεδονικής Εκκλησίας» γίνεται δεκτός επίσημα από τον Οικουμενικό Πατριάρχη. ΜΜΕ στα Σκόπια δίνουν ευρεία δημοσιότητα στη συνάντηση Βαρθολομαίου – Παρθένιου, σημειώνοντας πως αγκάθι παραμένει ο τίτλος της αρχιεπισκοπής αλλά και η στάση του Πατριαρχείου Σερβίας μια και τα σημερινά Σκόπια ήταν εκκλησιαστική του επικράτεια έως το 1967.

Η αυτοαποκαλούμενη «Μακεδονική» Ορθόδοξη Εκκλησία – Αρχιεπισκοπή Οχρίδας είναι η σχισματική Εκκλησία της Βόρειας Μακεδονίας η οποία και προέκυψε από την διάσπαση των τριών νοτιότερων επαρχιών της Σερβικής Εκκλησίας, δηλαδή των μητροπόλεων Σκοπίων, Ζλετόβου-Στρωμνίτσας, Αχρίδας – Βιτωλίων, τον Οκτώβριο του 1958 και ως σήμερα δεν αναγνωρίζεται από καμιά άλλη ορθόδοξη Εκκλησία.

Με την ίδρυση της το 1958 βρίσκονταν σε κανονική ενότητα με το Σερβικό Πατριαρχείο και ο πρώτος επίσκοπος της χειροτονήθηκε από τον Σέρβο Πατριάρχη. Το 1967 όμως ανακήρυξε το αυτοκέφαλο της με αποτέλεσμα η έκτακτη Σύνοδος της Ιεραρχίας της Σερβικής Εκκλησίας, το Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, κήρυξε την ηγεσία της «Μακεδονικής» Εκκλησίας σχισματική. Το 2005 και μετά από διάλογο που δεν κατέληξε σε συμφωνία μεταξύ του Πατριαρχείου της Σερβίας και της σχισματικής Εκκλησίας, το Πατριαρχείο της Σερβίας προχώρησε στην επανίδρυση της Ορθόδοξης Αρχιεπισκοπής της Αχρίδας στην Βόρεια Μακεδονία.

Ο ο Αμερικανός Υπουργός ο Εξωτερικών, Άντονι Μπλίνκεν

ΣΤΑΣΗ ΑΝΑΜΟΝΗΣ ΑΠΟ ΚΥΡΙΑΚΟ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ
Κι ενώ όλα αυτά συμβαίνουν στο Φανάρι με τις παρεμβάσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη, η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί αμήχανα τις εξελίξεις στα Σκόπια. Από την μια η πολιτική αστάθεια και από την άλλη το ‘πάγωμα’ σημείων της Συμφωνίας των Πρεσπών που δεν εφαρμόζονται, αναγκάζει τον Κυριάκο Μητσοτάκη να τηρεί στάση αναμονής.

Μάλιστα, στην υπόθεση ενεπλάκη και ο Αμερικανός Υπουργός ο Εξωτερικών, Άντονι Μπλίνκεν ο οποίος με μια διφορούμενη δήλωση αναφέρεται στη συνεργασία Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονία, σκέλος στο οποίο η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει ακόμη κυρώσει τα τρία πρωτόκολλα που απορρέουν από τη Συμφωνία των Πρεσπών.

Με δεδομένο το ρευστό πολιτικό σκηνικό στη Βόρεια Μακεδονία η κύρωση των Μνημονίων από την Ελλάδα θεωρείται ότι θα συνέβαλλε καθοριστικά στην αποκαστάσταση της σταθερότητας -κάτι που όμως μέχρι στιγμής ο Έλληνας πρωθυπουργός ‘αποφεύγει’ συστηματικά, ίσως επειδή δεν είχε ψηφίσει αυτή τη Συμφωνία ως Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Ο Πάπας Φραγκίσκος κατήγγειλε τις εθνικιστικές διεκδικήσεις και τα ιδιωτικά συμφέροντα πλέκοντας το εγκώμιο στη Συμφωνία των Πρεσπών

Η ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ
Την ίδια ώρα, εκτενή αναφορά στη Συμφωνία των Πρεσπών και στη μεγάλη της σημασία έκανε ο Πάπας Φραγκίσκος κατά την ομιλία του στο Προεδρικό Μέγαρο κατά την επίσκεψή στις 4 Δεκεμβρίου 2021. Ο προκαθήμενος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας μιλώντας μεταξύ άλλων μπροστά στον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος προεκλογικά πολέμησε την ιστορική συμφωνία, έκαναν έναν παραλληλισμό με την Οδύσσεια και τις δυσκολίες μέχρι να βρεθεί ένα απάνεμο λιμάνι.

«Οι προκλήσεις απαιτούν να συνεργαστούμε συγκεκριμένα και ενεργά. Η διεθνής κοινότητα το χρειάζεται για να διανοίξει δρόμους ειρήνης μέσω μιας πολυμέρειας που δε θα ασφυκτιά από υπερβολικές εθνικιστικές διεκδικήσεις. Η πολιτική το χρειάζεται να για να θέσει τις κοινές ανάγκες πάνω από τα ιδιωτικά συμφέροντα. Μπορεί να φαίνεται μία ουτοπία, ένα ταξίδι δίχως ελπίδα σε μία ταραγμένη θάλασσα, μία μακρά και άπιαστη οδύσσεια. Ωστόσο τούτο το ταξίδι σε μία θαλασσοταραχή όπως διδάσκει το μεγάλο ομηρικό έπος συχνά είναι ο μόνος τρόπος και η μόνη οδός» σημείωσε ο Πάπας Φραγκίσκος και συνέχισε κάνοντας ξεκάθαρο ότι μιλά για τη Συμφωνία των Πρεσπών.

ΣΥΝΕΠΩΣ, γίνεται σαφές πως με την κίνησή του αυτή ο Οικουμενικός Πατριάρχης, προβαίνει σε ακόμη μια κίνηση προς ένδειξη όχι τόσο εντυπωσιασμού, αλλά επίδειξης ισχύος γι αυτό που… επέρχεται. Εάν δώσει Αυτοκεφαλία και στην Σκοπιανή σχηματική εκκλησία -μετά την Ουκρανία- ποιος έχει σειρά (και κυρίως, ποιους λόγους εξυπηρετούν αυτές οι κινήσεις);