Νίκος Φαρμακίδης στον topfm για κυκλικούς κόμβους: «Συζητάμε για ένα θέμα που δεν γνωρίζουμε – Η κατασκευή τους εξαρτάται από τον κυκλοφοριακό φόρτο» (ηχητικό)

Share

 

Της Ρένας Βενιανάκη για τον TOPFM

Ο πολιτικός μηχανικός και συγκοινωνιολόγος Νίκος Φαρμακίδης μίλησε σήμερα στον topfm και τη Ρένα Βενιανάκη για τους κυκλικούς κόμβους που κατασκευάζονται στη Ρόδο και τα πιθανά προβλήματα που θα παρουσιάσουν. Μάλιστα δηλώνει ότι οι αρμόδιοι από ότι φαίνεται δεν έχουν διαβάσει τον Κ.Ο.Κ προκειμένου να τους κατασκευάσουν σωστά και αναφέρεται με συγκεκριμένα παραδείγματα. Τονίζει ότι οι κυκλικοί κόμβοι θα πρέπει να είναι ανάλογοι του κυκλοφοριακού φορτίου που θα δέχονται.

Ο κ. Φαρμακίδης μιλώντας στην εκπομπή «Η Ρένα στα γεγονότα» αναφέρθηκε στην ιστορία των κόμβων στην Ευρώπη: «Συζητάμε όλοι για ένα πράγμα που δεν ξέρουμε. Με τους κυκλικούς κόμβους άρχισα να ασχολούμαι το μακρινό 1974, όταν ήμουν ακόμα στο Πανεπιστήμιο. Και είναι ένα θέμα που το γνωρίζω αρκετά καλά, γιατί όλα αυτά τα χρόνια η Ευρώπη ολόκληρη έχει αλλάξει τα παλιά συστήματα με τις σηματοδοτήσεις και τις έχει μετατρέψει όλους τους κόμβους. Έχει αφήσει δηλαδή τα φανάρια και έχει υιοθετήσει τους κυκλικούς κόμβους. Ακριβώς και μάλιστα αυτό έγινε με έξοδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Καταναλώθηκαν δηλαδή δισεκατομμύρια ευρώ σε όλη την Ευρώπη για να γίνει αυτή η αλλαγή. Εμείς δεν πήραμε είδηση γιατί έχουμε στενές εναγκαλίσεις με διάφορα προφανώς συμφέροντα, τα οποία δεν μας αφήνουν να κοιτάξουμε δεξιά και αριστερά. Το λέω έτσι γιατί είναι και ένα είδος καταγγελία αυτό που λέω τώρα. Άρα λοιπόν φτάσαμε τώρα, εξ ανάγκης λοιπόν, να αρχίσουμε να συζητάμε για αυτά τα πράγματα. Αλλά από ό,τι φαίνεται όμως, δεν είμαστε ούτε τώρα μετά από τόσα χρόνια προετοιμασμένοι και ενώ όλη η Ευρώπη έχει μετατρέψει όπου έχει μια διασταύρωση σε κυκλικό κόμβο, προφανώς δεν έχουμε καθίσει ποτέ έτσι πέντε λεπτά να τον κοιτάξουμε και να καταλάβουμε, πως είναι φτιαγμένος αυτός ο κόμβος.

Να πω καταρχήν τι είναι αυτό το πράγμα. Φανταστείτε ότι όταν έχουμε μια διασταύρωση δύο δρόμων έχουμε τέσσερα σκέλη, ας το πούμε έτσι, εκεί πέρα τα αυτοκίνητα που έρχονται και μεταξύ τους και βρίσκει το ένα το άλλο είναι υποχρεωμένα ουσιαστικά να αποφύγουν γύρω στις 24 πιθανές συγκρούσεις. Και μάλιστα όταν βρίσκονται τέσσερα αυτοκίνητα στην διασταύρωση δεν ξέρει ποιο έχει προτεραιότητα. Γιατί το καθένα λέει «θα δώσω στα δεξιά μου» αλλά ποιος είναι πρώτος δεξιά… Ως εκ τούτου λοιπόν ήδη οι Εγγλέζοι από την δεκαετία του 1960 είδανε ότι μια σωστή αντιμετώπιση του θέματος μιας διασταύρωσης ήταν η κατασκευή του κυκλικού κόμβου. Όπου λοιπόν αντί να έχουμε όλες αυτές τις δυνητικές συγκρούσεις μεταξύ των αυτοκινήτων έχουμε να δούμε μόνο σε ένα αυτοκίνητο μπροστά μας και με αυτό να λύσουμε το πρόβλημα. Δηλαδή να ξεπεράσουμε τον κόμβο.

Ο κυκλικός κόμβος λοιπόν μετατρέπει αυτό που είπα από 24 δυνατές συγκρούσεις σε μία. Άρα λοιπόν εκ των πραγμάτων αυτό το πράγμα καταλαβαίνετε ότι ένας οδηγός όταν έχει να διαλέξει μεταξύ χιλιάδες πράγματα τα χάνει, δεν ξέρει τι να κάνει.

Τώρα έρχονται κάποιοι και μάλιστα παρουσιάζουν και τους ειδικούς και λένε ότι η προτεραιότητα έχει αυτός που έρχεται από έξω. Δεν είναι δυνατό γιατί είναι ανόητο μόνο να το συζητάμε. Άμα έχει προτεραιότητα αυτός που είναι από έξω, τότε θα γεμίσει ο κόμβος αυτοκίνητα και δεν θα μπορεί να φύγει η αυτοκίνητο.

Προτεραιότητα είναι αυτός που έχει μπει ήδη στον κόμβο.  Που είναι μέσα στον κόμβο. Ακριβώς. Αυτό λοιπόν είναι ένα πράγμα ξεκάθαρο.

Όταν βλέπω αυτούς τους κόμβους που φτιάχνουν από εδώ και από εκεί, διαπιστώνω οτι οι υπεύθυνοι και οι αρμόδιοι δεν έχουν κάτσει ούτε καν να διαβάσουν τον κοκ. Και βάζουν τα σήματα σαν να είναι ένα πράγμα χύμα που το πετάς από εδώ και από εκεί. Βάζουν παραδείγματος χάρη την εξάγωνη αυτή πινακίδα του στοπ μπροστά σε αυτόν τον κόμβο. Αυτός δίνει προτεραιότητα. Είναι μόνο η τρίγωνη πινακίδα λοιπόν. Η ανάποδη τριγωνική πινακίδα. Εκείνη η κίτρινη και η κόκκινη. Άρα το βασικό είναι ότι όποιος είναι μέσα στον κόμβο έχει προτεραιότητα. Άρα αυτό είναι βασικότατο.

Υπάρχει ευρωπαϊκή οδηγία η οποία λέει το εξής απλό πράγμα. Οτιδήποτε μέσα στο δρόμο έχει ύψος πάνω από 7 εκατοστά είναι εμπόδιο. Δηλαδή αυτά τα πεζοδρόμια που φτιάχνουνε που είναι 15 και 20 εκατοστά απαγορεύονται από την νομοθεσία. Αυτά δεν τα ξέρουν αυτοί που τα φτιάχνουν; Δεν καταλάβουν αυτοί που τα φτιάχνουνε ότι αυτά τα πράγματα είναι παράνομα; Πάνε λοιπόν και φτιάχνουμε στη μέση του δρόμου τώρα κάτι νησίδες ας το πούμε, οι οποίες είναι ψηλές. Είναι επικίνδυνες.

Και όχι μόνο, είναι κακά τοποθετημένες. Δηλαδή ο οδηγός που πρέπει να μπει μέσα στο κυκλικό κόμβο πρέπει να είναι σε ένα συγκεκριμένο σημείο και να έχει μπροστά του ένα μόνο αυτοκίνητο».
Ο κ. Φαρμακίδης ρωτήθηκε για τον κόμβο στην Φανερωμένη: «Δεν μπορώ να κάνω κριτική τώρα για τον καθένα ξεχωριστά. Κατασκευάστηκε λοιπόν ένας κόμβος και στην περιοχή Κόβα. Κατασκευάζονται και άλλοι δύο κυκλικοί κόμβοι κοντά στην Μαρίνα. Ενας κυκλικός κόμβος κατασκευάζεται ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο, πρέπει να είναι και το μέγεθός του, το πλάτος του, οι δυνατότητες του να είναι ανάλογες. Δεν μπορεί να κάνεις ένα κυκλικό κόμβο με ένα τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο και να είναι μόνο μια λωρίδα κυκλοφορίας ο κόμβος. Να, πρέπει να είναι τουλάχιστον δύο. Έμαθα κάποια στιγμή ότι πήγε να περάσει στη Φανερωμένη  μια νταλίκα και δεν μπορούσε να περάσει».

Ο κ. Φαρμακίδης ρωτήθηκε για το μηχάνημα που έφερε ο δήμος Ρόδου για να κλείσει τις λακκούβες:   «Αν μπορεί να κλείσει καμιά λακκούβα καλό είναι. Αντί να περιμένουνε πότε το εργοτάξιο θα ετοιμάσει άσφαλτο για να τους τον δώσει για να κλείσουν τις λακκούβες. Τώρα έχουν ένα μηχάνημα το οποίο απ’ ό,τι καταλαβαίνω θα ετοιμάζει τα πάντα, επί τόπου και θα τις κλείνει Όμως βέβαια πρέπει να δούμε κάποια στιγμή και τα αίτια των λακκούβων.  Δηλαδή δεν μπορεί να λέμε πάμε και ρίχνουμε λίγη άσφαλτο από πάνω και κλείσαμε τη λακκούβα, δεν κλείνει γιατί  θα ξανανοίξει. Και τα αίτια είναι πολύ βαθιά και πολύ δύσκολα. Από ότι είδα την κατασκευή, εκεί που κάνανε το δρόμο, εκεί έξω από τη Μαρίνα, τραβούσα τα μαλλιά μου. Είναι όλα μπάζα, μετά από λίγο καιρό ένα αυτοκίνητο 10 τόνων που θα περνάει από πάνω, θα βουλιάξει ο δρόμος».

Ακούστε τον κ. Φαρμακίδη: