Χρονιά – ορόσημο θα είναι το 2025, ξεκινώντας από τις αρχές Ιανουαρίου του νέου έτους, για τον δυναμικό τομέα της κρουαζιέρας
Όλες οι νέες τάσεις και οι εξελίξεις θα καταγραφούν στην έκθεση που είναι θεσμός για τον κλάδο, με το όνομα FITUR που θα λάβει χώρα στις 22 – 26 Φεβρουαρίου 2025 στη Μαδρίτη και ιδιαίτερα στην ενότητα FITUR Cruises 2025, που θα εξερευνήσει τις συνέπειες αυτής της αυξανόμενης ζήτησης, τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στον κλάδο. Η διοργάνωση, που αναμένεται να φιλοξενήσει τον μεγαλύτερο αριθμό κρουαζιεροπλοίων στην ιστορία της, θα απονείμει επίσης τα βραβεία Cruceroadicto στα καλύτερα κρουαζιερόπλοια του 2024.
Είναι σημαντικό για τον παγκόσμιο τουρισμό αλλά και για την Ελλάδα, το πόσο ραγδαία αναπτύσσεται η βιομηχανία της κρουαζιέρας αφού διαθέτει πολλές προοπτικές για το μέλλον. Η παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας γνώρισε πρωτοφανή επιτυχία το 2023, με 31.7 εκατομμύρια επιβάτες, συνεισφορά 86.6 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο παγκόσμιο ΑΕΠ και δημιουργία 1.6 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας παγκοσμίως. Καθώς η ζήτηση για κρουαζιέρες συνεχίζει να αυξάνεται, οι προβλέψεις για το 2024 είναι ακόμη πιο ευοίωνες, με προβλέψεις για 35.7 εκατομμύρια επιβάτες και αύξηση 10% της παγκόσμιας χωρητικότητας κρουαζιέρας μεταξύ 2024 και 2028.
Όπως υπογράμμισε σε δηλώσεις του, ο Managing Director στην εταιρεία Five Senses Consulting & Development, Ιωάννης Μπρας υπογράμμισε ότι το 2024 έκλεισε με θετικό πρόσημο για την κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο, με τη χωρητικότητα των θέσεων να είναι πάνω από 36 εκατομμύρια!
«Επειδή σε πολλές περιπτώσεις συμμετείχαν στα ταξίδια κρουαζιέρας οικογένειες, η χωρητικότητα ανεβαίνει. Συνεπώς, αποδεικνύεται η δυναμική τάση της συγκεκριμένης κατηγορίας τουρισμού. Είναι γεγονός πως πλέον εμφανίζει δυναμικά, μια ανοδική τάση ενώ ο μέσος όρος ηλικίας είναι 46 ετών αφού, η κρουαζιέρα ανεβαίνει στις προτιμήσεις των επιβατών για τις διακοπές τους!!! Επίσης, πολλές οικογένειες ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια. Γι αυτό και πολλά νέα πλοία, κατασκευάζονται στα δεδομένα αυτά. Πολύ δημοφιλή είναι ακόμη τα ταξίδια Luxury που απευθύνονται είτε σε ζευγάρια είτε σε μεγαλύτερες ηλικίες.
Αρκεί να δει κάποιος τον κατάλογο των νέων κρουαζιερόπλοιων που ετοιμάζονται με ορίζοντα δεκαετίας. Μόνον 16 νέα κρουαζιερόπλοια θα δρομολογηθούν μέσα στο 2025. Όπως είναι γνωστό, ο σχεδιασμός γίνεται με ορίζοντα διετίας ή τριετίας ενώ πολλές εταιρείες έχουν κλείσει τα ταξίδια τους μέχρι και το 2026 – 2027».
Προβληματισμός για την επιβολή νέων τελών στην κρουαζιέρα
Πολύ πρόσφατα, ζητήθηκε να επανεξεταστεί το ύψος του τέλους επιβατών για τα νησιά της Σαντορίνης και της Μυκόνου που ανέρχεται στα 20 ευρώ ανά άτομο. Το θέμα τέθηκε και στον ίδιο τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη από εκπροσώπους της CLIA-Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας. Σύμφωνα με πληροφορίες ζητήθηκε από τις εταιρείες κολοσσούς της κρουαζιέρας να εξετάσουν την περίπτωση να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις σε λιμάνια που προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια και υπό αυτό το πρίσμα ενδέχεται αν επανεξεταστεί το ύψος του τέλους επιβατών.
Δεν είναι τυχαίο, πως σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Τουρισμού, το σύνολο εσόδων αναμένεται να ανέλθει σε 50 εκατ. ευρώ. Το 1/3 των εσόδων θα πηγαίνει στους δήμους, το 1/3 στο υπουργείο Ναυτιλίας και το 1/3 στο υπουργείο Τουρισμού.
«Τα τέλη των επιβατών κρουαζιέρας, έχει επιφέρει αναστάτωση. Κι αυτό γιατί έγινε χωρίς να προηγηθεί διάλογος. Δεν ρωτήθηκαν οι αρμόδιοι και μέχρι στιγμής δεν γνωρίζει κανείς ποιος, τελικά, θα κληθεί να εφαρμόσει το μέτρο αυτό και πώς θα γίνει η εφαρμογή του. Πάντως, όπου εφαρμόστηκε δεν απέφερε τα προσδοκώμενα κέρδη. Κανονικά, θα μπορούσε να γίνει ένας σχεδιασμός που θα μπορούσε να δώσει τα έσοδα στους δήμους για να αξιοποιήσει τα χρήματα αυτά, για υποδομές ή για βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων» -λέει ο κ. Μπρας.
Το θέμα τέθηκε σαν μεγάλος προβληματισμός από τους δημάρχους ανά τη χώρα, αφού δεν έχει προηγηθεί ο απαραίτητος διάλογος πριν προχωρήσει η ανακοίνωση για την επιβολή αυτού του τέλους κρουαζιέρας.
«Θα έπρεπε να είχε γίνει λεπτομερής σχεδιασμός για κάθε τουριστικό προορισμό όπως π.χ. η Ρόδος ή άλλα λιμάνια όπου προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια για να μπορούν όλες οι πλευρές να γνωρίζουν τι θα γίνει, τόσο οι εταιρείες κρουαζιέρας όσο και οι δήμοι και τα δημοτικά λιμενικά ταμεία κ.λπ. Η μόνη λέξη είναι ‘διάλογος’ κι ελπίζουμε να προχωρήσουμε. Μια τέτοια προσπάθεια σχεδιασμού είναι σε εξέλιξη για τη Σαντορίνη ενώ αναμένεται να γίνει κάτι ανάλογο για τη Μύκονο που μετράει ρεκόρ σε επιβάτες με άνω των τριών εκατομμυρίων επιβατών μόνον το 2024.
Θεωρώ ότι το κάθε λιμάνι, ο κάθε τουριστικός προορισμός είναι ξεχωριστός ανάλογα με τις λιμενικές υποδομές που διαθέτει, αλλά και τις υποδομές στη στεριά (ξεναγοί, λεωφορεία, μνημεία, αξιοθέατα, shopping και πολλά ακόμη) που διαφοροποιούν τους επιβάτες της κρουαζιέρας από εκείνους της ακτοπλοΐας. Ωστόσο, αισιοδοξούμε ότι ο κλάδος, θα καταφέρει να βρει την θέση που της ανήκει στην Ελλάδα», υπογράμμισε ο κ. Μπρας.
Τέλος, να σημειωθεί ότι επειδή ο τουρισμός της κρουαζιέρας είναι πολύ ευαίσθητος, με την ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή, επηρέασαν τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών.
«Για την Ελλάδα, βασικός προορισμός παραμένει η Αθήνα και ακολουθεί η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Κρήτη. Ωστόσο, όλα τα νησιά μπορούν να αναπτυχθούν όταν διαθέτουν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, προγραμματισμό ώστε να προσελκύσει τις εταιρείες κρουαζιέρας. Η Ρόδος, είχε πετύχει τον στόχο της, είχε αυξήσει τις προσεγγίσεις και μπορεί να το πετύχει ξανά εάν έχει την κατάλληλη στρατηγική εφόσον υπάρξουν μια σειρά από προϋποθέσεις για Home Port κ.ά. Έχει ισχυρούς ανταγωνιστές όπως π.χ. το Ηράκλειο ενώ θα πρέπει να κοιτάξει σοβαρά τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τις εταιρείες».
ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΜΠΡΑ