Στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης το Κτηματολόγιο Ρόδου
• Κωνσταντίνος Κυρανάκης: Ιδού η Ρόδος, Ιδού και το μεγάλο άλμα!
• Ποια μέτρα ανακοινώθηκαν την πρώτη ημέρα λειτουργίας του
Σε λειτουργία τέθηκε το Κτηματολογικό Γραφείο Δωδεκανήσου από την Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025, με τον Υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, και τη διοίκηση του Ελληνικού Κτηματολογίου – τον Πρόεδρο, Στυλιανό Σακαρέτσιο, και τη Γενική Διευθύντρια, Ολυμπία Μαρκέλλου – να ανακοινώνουν τις σημαντικές εξελίξεις και αναβαθμίσεις που υλοποιούνται, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την εύρυθμη λειτουργία του Γραφείου.
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν στο Δημαρχιακό Μέγαρο Ρόδου ήταν παρόντες, οι βουλευτές Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας, κ.κ. Μάνος Κόνσολας, Μίκα Ιατρίδη και Βασίλης Υψηλάντης, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου κ. Βασίλης Περίδης, η πρόεδρος του ΤΕΕ Τμήμα Δ/σου κα Μαίρη Παπανδρέου, ο διευθυντής του Κτηματολογίου Ρόδου κ. Νικόλαος Ματσάκης και ο εκπρόσωπος των δικαστικών επιμελητών κ. Αντωνίου.
BINTEO
ΟΙ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΚΥΡΑΝΑΚΗ
Συγκεκριμένα, ανακοινώνονται τα εξής:
1. Ενίσχυση Προσωπικού
• Έχει δρομολογηθεί η ενίσχυση του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου με συνολικά 38 νέες θέσεις εργασίας, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων. Σημειώνεται ότι, υπό το προηγούμενο καθεστώς, λειτουργούσε με 17 υπαλλήλους.
• Σημαντικός αριθμός νέων προσλήψεων ολοκληρώνεται μέσω ΑΣΕΠ, ενώ υποστηρικτικό προσωπικό έχει τοποθετηθεί και από άλλα σημεία του δημόσιου τομέα (π.χ. πρώην Υποθηκοφυλακεία, συμβάσεις ορισμένου χρόνου κ.λπ.).
2. Αναβάθμιση Υλικοτεχνικού Εξοπλισμού
• Στο νέο Γραφείο στη Ρόδο έχουν ήδη εγκατασταθεί 24 υπολογιστές τελευταίας τεχνολογίας, βελτιώνοντας αισθητά τις υποδομές εξυπηρέτησης των πολιτών.
• Ο Υφυπουργός τόνισε ότι η αναβάθμιση του εξοπλισμού συμβάλλει στη γρήγορη διεκπεραίωση των αιτημάτων και στη μείωση της γραφειοκρατίας.
3. Νέες Ψηφιακές Υπηρεσίες
• Ανακοινώθηκε η ενίσχυση των ψηφιακών υπηρεσιών του Κτηματολογίου μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας 12n.ktimatologio.gr, προσφέροντας ευκολότερη πρόσβαση σε μια σειρά ηλεκτρονικών αιτήσεων και πληροφοριών.
• Στόχος είναι η περαιτέρω αυτοματοποίηση, ώστε οι πολίτες να μπορούν να διεκπεραιώνουν υποθέσεις τους εξ αποστάσεως, μειώνοντας δραστικά την ανάγκη φυσικής παρουσίας.
4. Ψηφιοποίηση Αρχείου
• Μεγάλης κλίμακας πρόγραμμα ψηφιοποίησης προχωρά εντατικά, με στόχο τη σάρωση 2.500.000 σελίδων από το αρχείο του Κτηματολογίου Δωδεκανήσου.
• Όπως ανακοινώθηκε, οι εργασίες ψηφιοποίησης έχουν ήδη αγγίξει υψηλό ποσοστό ολοκλήρωσης, διευκολύνοντας την τάχιστη πρόσβαση σε έγγραφα, καταχωρίσεις και ιστορικά στοιχεία.
5. Έργο Μετάπτωσης στο Εθνικό Κτηματολόγιο
• Παρουσιάστηκε ο σχεδιασμός του έργου που θα διασφαλίσει την ομαλή μετάπτωση του Γραφείου Δωδεκανήσου στο Ελληνικό Κτηματολόγιο.
• Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Υπουργείου:
❖ Η σχετική διαγωνιστική διαδικασία προκηρύχθηκε το φθινόπωρο του 2024.
❖ Η συμβασιοποίηση του έργου θα πραγματοποιηθεί εντός του επόμενου 3μήνου και θα ανακοινωθεί το σχετικό χρονοδιάγραμμα.
❖ Τονίζεται ότι, βασικό αντικείμενο του έργου είναι η ψηφιακή αποτύπωση των ορίων κάθε ιδιοκτησίας, η απόδοση ΚΑΕΚ και ενεργών δικαιωμάτων των πολιτών σε κάθε ακίνητο, η συσχέτιση ψηφιοποιημένων αρχείων με κάθε ΚΑΕΚ αλλά και ο πλήρης μηδενισμός εκκρεμών πράξεων του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου.
6. Νομοθετικές Ρυθμίσεις
• Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, που ψηφίζεται στην ολομέλεια της Βουλής την Πέμπτη, 23/1/2025, ορίζονται τα εξής:
1. Καταργείται ο ρόλος του Κτηματολογικού Δικαστή στις μεταγραφές πράξεων. Αποκλειστική ευθύνη θα έχουν ο Προϊστάμενος και οι έχοντες δικαίωμα υπογραφής εντός του Κτηματολογικού Γραφείου.
2. Καταργείται η διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικού μερίδων οικοδομών, ώστε να υπάρξει εναρμονισμός με τους γενικούς κανόνες του Εθνικού Κτηματολογίου.
3. Δεν θα απαιτείται κοινοποίηση με δικαστικό επιμελητή στις απορριπτικές πράξεις. Οι πολίτες θα ενημερώνονται μέσω έρευνας δικηγόρου στο Κτηματολογικό Γραφείο.
4. Οι τέσσερις μηχανικοί που εργάζονται στο Κτηματολόγιο Ρόδου, μέσω προγραμματικής συμφωνίας με το ΤΕΕ, θα έχουν δικαίωμα υπογραφής, εφόσον πιστοποιηθούν στο Μητρώο Πιστοποιημένων Μηχανικών Κτηματολογίου, το οποίο ενεργοποιείται εντός του επόμενου τριμήνου.
ΚΥΡΑΝΑΚΗΣ: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΑΜΕ ΛΥΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΗΔΗ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ
Ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αφού ευχαρίστησε και τους τοπικούς βουλευτές για την συνεργασία αλλά και τους εκπροσώπους των τοπικών φορέων, δήλωσε τα εξής: «Με σεβασμό στην ιστορικότητα του Κτηματολογίου στη Δωδεκάνησο, αλλά και με πλήρη επίγνωση των προβλημάτων που κληρονομούμε, εγκαινιάζουμε σήμερα το Κτηματολογικό Γραφείο της Ρόδου, βάζοντας οριστικά τέλος στην εποχή των Υποθηκοφυλακείων. Απόλυτη προτεραιότητά μας είναι ο σταδιακός μηδενισμός των 60.000 εκκρεμοτήτων, ώστε να επέλθει ασφάλεια δικαίου στις συναλλαγές ακινήτων. Η ψηφιακή αναβάθμιση του Κτηματολογίου Δωδεκανήσου έχει ήδη ξεκινήσει, καθώς από την πρώτη ημέρα λειτουργίας οι πολίτες μπορούν να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους ψηφιακά, ενώ ξεκινά από σήμερα κιόλας η ψηφιοποίηση του ιστορικού αρχείου.
Ταυτόχρονα, μπαίνουμε στην τελική ευθεία για τη μετάπτωση στο Ελληνικό Κτηματολόγιο, ένα έργο που θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη και την οικονομία της Ρόδου, αλλά και ολόκληρης της Δωδεκανήσου».
Όπως τόνισε, από την Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025, με το άνοιγμα του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου με έδρα την Ρόδο, ολοκληρώνεται η περιφερειακή δομή του Εθνικού Κτηματολογίου, καθώς είναι το τελευταίο γραφείο το οποίο ανοίγει σε όλη την Ελλάδα: «Τα υποθηκοφυλακεία από σήμερα, αποτελούν παρελθόν. Ένας οθωμανικός θεσμός, ο οποίος στην πορεία των δεκαετιών, δυστυχώς δεν λειτούργησε όπως θα έπρεπε. Η Πολιτεία κατάλαβε ότι αυτός ο θεσμός πρέπει να αλλάξει και να αντικατασταθεί από το αντικειμενικό σύστημα του Κτηματολογίου που λειτουργεί με βάση το ακίνητο και όχι με βάση τον ιδιοκτήτη. Από τις 20 Ιανουαρίου 2025, το σύνολο των συναλλαγών ακινήτων σε όλη την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης και της Ρόδου, θα υπάγεται στην αρμοδιότητα ενός και μόνου δημόσιου φορέα, του Ελληνικού Κτηματολογίου».
Ακολούθησαν οι τοποθετήσεις των βουλευτών κ.κ. Μίκας Ιατρίδη, Βασίλη Υψηλάντη και Μάνου Κόνσολα, οι οποίοι επικεντρώθηκαν στην ιστορική σημασία της ημέρας που αλλάζει όλα τα δεδομένα για την Ρόδο.
Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΛΙΑΔΗΣ
Τοποθετούμενος ο δήμαρχος Ρόδου, κ. Αλέξανδρος Κολιάδης υπογράμμισε τα εξής:
«Η σημερινή ημέρα, είναι ιδιαίτερη και είμαι χαρούμενος, γιατί μέσα σε ένα χρόνο, έχουμε ακούσει –και συνεχίζουμε να ακούμε- καλά νέα. Πρέπει να ευχαριστήσω έναν άνθρωπο (τον κ. Κυρανάκη) ο οποίος είναι φίλος της Ρόδου, με τις πράξεις του. Ξέρετε, πολλοί αγαπάνε τη Ρόδο, αλλά στην πράξη, αυτοί που το δείχνουν και με αυτό τον μοναδικό τρόπο, είναι λίγοι. Αυτό αποτελεί για εμάς, ένα ελπιδοφόρο μήνυμα ότι τα πράγματα πάνε σε καλό δρόμο. Και ομολογώ ότι ο κ. Κυρανάκης, από την πρώτη μέρα που βρεθήκαμε, προσωπικά ως δήμαρχος Ρόδου στο γραφείο μου, μας έκανε μια μοναδική εντύπωση. Δεν θα ξεχάσω όταν οι περισσότεροι βρίσκονταν σε διακοπές το καλοκαίρι, Αύγουστο μήνα, σε μια περίοδο που υπήρχαν πάρα πολλά προβλήματα, μας επισκέφθηκε γι ακόμη μια φορά εδώ και μου είπε μια κουβέντα: Δήμαρχε σε έξι μήνες, θα σου έχω ευχάριστα νέα. Είναι ακριβώς… έξι μήνες μετά, που βρίσκεται στην Ρόδο ο κ. Κυρανάκης και ανακοίνωσε αυτά τα νέα. Δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Και μάλιστα, οι 16 υπάλληλοι να γίνουν 38. Κι εμείς, σαν Δήμος Ρόδου, το ξέρουμε αυτό καλά. Κύριε Κυρανάκη, αυτή η προσπάθεια, δίνει μια πολύ μεγάλη ελπίδα σε έναν τόπο που ταλαιπωρήθηκε πάρα πολύ, ενώ η αγορά μπλόκαρε, οι επαγγελματίες και οι απλοί δημότες, ταλαιπωρήθηκαν πάρα πολύ μεγάλο διάστημα και όλη η τοπική οικονομία, ήρθε αντιμέτωπη με ένα πολύ αρνητικό αντίκτυπο. Η Ρόδος ήρθε τελευταία αλλά θέλουμε να γίνουμε πρώτοι ξανά, να γίνουμε ανταγωνιστικοί και οι υπηρεσίες μας να λειτουργούν σωστά. Η Πολιτεία πρέπει να καταλάβει ότι έχει να κερδίσει πάρα πολλά από την Ρόδο».
ΟΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΦΟΡΕΙΩΝ
Μιλώντας ο πρόεδρος του ΔΣΡ κ. Βασίλης Περίδης, τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής: «Χαιρετίζω αυτή την προσπάθεια, η οποία δίνει μια ώθηση προς τα εμπρός. Εμείς, σαν ΔΣΡ έχουμε καταβάλλει προσπάθειες με την συμμετοχή μας στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή, όπου υποβάλλαμε προτάσεις τις οποίες έκανε αποδεκτές, το Ελληνικό Κτηματολόγιο. Βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τον φορέα καθώς, θα είναι ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα και καλούμεθα να διαχειριστούμε μια κατάσταση η οποία έχει δημιουργηθεί τα τελευταία… 100 χρόνια! Προσπαθούμε, βρίσκουμε λύσεις και θα συνεχίσουμε. Ο δρόμος δεν είναι εύκολος λόγω των εκκρεμοτήτων που υπάρχουν και των διαφορών μεταξύ των συστημάτων. Όμως, υπάρχει καλή διάθεση και προθέσεις και θα προχωρήσουμε. Θα στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια, σαν ΔΣΡ με όλες μας, τις δυνάμεις».
-Στην τοποθέτησή της, η πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Μαίρη Παπανδρέου τόνισε: «Είναι μια πολύ σημαντική ημέρα για την Ρόδο. Η μετάπτωση στο Ελληνικό Κτηματολόγιο είναι στρατηγικής σημασίας για την βελτίωση της λειτουργίας του και των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Είναι ένα κρίσιμο βήμα προς την πλήρη ψηφιοποίηση των διαδικασιών που θα μειώσει την γραφειοκρατία, θα εξασφαλίσει την διαφάνεια και θα βοηθήσει τους πολίτες» και δεσμεύτηκε πως το ΤΕΕ θα στηρίξει την προσπάθεια.
Από την πλευρά του, ο διευθυντής κ. Νικόλαος Ματσάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις εξελίξεις, λέγοντας: «Είναι μια ιστορική μέρα. Το Κτηματολόγιο είναι μια πάρα πολύ νευραλγική υπηρεσία για τον τόπο. Δεν μπορεί άλλος να φανταστεί το εγχείρημα αυτό, από… εμένα που το έχω ζήσει πάρα πολλά χρόνια. Από την στιγμή που περνάμε στην ψηφιακή εποχή, θα πρέπει όλοι να το σεβαστούμε, να μείνουμε μακριά από το Κτηματολόγιο και να αφήσουμε την υπηρεσία να δουλέψει. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, αυτό για να αφήσουμε το έργο της καταχώρησης των πράξεων, να προχωρήσει. Ο όγκος του αρχείου είναι πράγματι, τερατώδης. Οι παλαιές πράξεις, είναι βέβαιο ότι έχουν προβλήματα. Δεν μπορούμε να υποσχεθούμε άλματα αλλά θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την καταχώρηση των πράξεων».
Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η τοποθέτηση του εκπροσώπου των δικαστικών επιμελητών κ. Αντωνίου, ο οποίος χαιρέτισε την προσπάθεια εκφράζοντας ικανοποίηση αλλά και ανακούφιση για τις εξελίξεις: «Ο νέος φορέας, είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για τους πολίτες, τους επαγγελματίες και όλους εμάς σε όποια προβλήματα προκύψουν».
Αυτό που ξεκαθαρίστηκε είναι ότι μέχρι τον προσεχή Ιούνιο θα έχει γίνει ένα ξεκαθάρισμα της ψηφιοποίησης των παλαιών αρχείων, ενώ έως το τέλος του 2025, θα έχει μπει σε κανονική λειτουργία και θα έχουν προχωρήσει οι εκκρεμείς πράξεις που ξεπερνούν τις 60.000 τον αριθμό. «Ο ανάδοχος που θα αναλάβει την μετάπτωση, έχει την υποχρέωση και να συνδέσει τα παλαιά αρχεία που θα ψηφιοποιηθούν με κάθε καινούργιο ΚΑΕΚ, και να προσλάβει επιπλέον δικηγόρους και μηχανικούς, ώστε να μηδενιστούν όλες οι εκκρεμότητες. Τα προβλήματα δημιουργήθηκαν από το 2018 από την τότε κυβέρνηση, που πήρε αποφάσεις, χωρίς να προβλέψει τις ανάγκες για αλλαγές και στελέχωση με προσωπικό. Συνεπώς, δεν υπάρχει πισωγύρισμα. Θα προχωρήσουμε! Ιδού η Ρόδος, Ιδού και το μεγάλο άλμα!» -κατέληξε χαρακτηριστικά ο κ. Κυρανάκης.
Τέλος, σχετικά με το παλιό κτήριο που στέγαζε το Κτηματολόγιο, ο Υφυπουργός, ξεκαθάρισε πως είναι στην κυριότητα της ΕΤΑΔ -όπου έχει ανοίξει η συζήτηση ανάμεσα στις δικαστικές αρχές- ενώ, ο δήμαρχος είπε ότι η δημοτική αρχή, είναι έτοιμη να συνδράμει για την βελτίωσή του.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ: Δημοκρατική της Ρόδου / dimokratiki.gr