Γιάννης Μαστροκούκος: «Φουρτούνα στα νησιά μας». Ανοιχτή επιστολή στον πρωθυπουργό και τους βουλευτές

Share

 

Δεν έχουν τέλος οι «φουρτούνες» που πρέπει να περάσει η ΑΝΕ Καλύμνου. Οι τελευταίες μάλιστα οδήγησαν τον Δήμαρχο Καλύμνου, Γιάννη Μαστροκούκο να αποστείλει ανοιχτή επιστολή προς τον Πρωθυπουργό, την Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2024 και να ζητήσει την παρέμβαση του, «όχι για ιδιαίτερη μεταχείριση αλλά για δίκαιη αντιμετώπιση» για το «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ», το οποίο με τον νέο διαγωνισμό ακτοπλοϊκών γραμμών οδηγείται σε αποκλεισμό και σε ξαφνικό θάνατο, παρασύροντας μαζί του και ολόκληρη την ΑΝΕΚ. Με την ίδια επιστολή ο Δήμαρχος ζητά και τη συνδρομή των βουλευτών του νομού. 

Ακολουθεί η επιστολή

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Θέμα: «Φουρτούνα στα νησιά μας»

Κ. Πρωθυπουργέ,

Στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο, τα σύνορα μας «καίγονται» από τις καθημερινές προκλήσεις- παραβιάσεις των «γειτόνων μας», από τις παράνομες εισροές μεταναστών, από τις απίστευτες δυσκολίες για την παραμονή και επιβίωση  των κατοίκων, κυρίως στα μικρά νησιά.

Ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής  μας απογοητεύει.

Γίνομαι σαφής και επανέρχομαι στο μείζονος σημασίας  θέμα, για τα ακριτικά νησιά του Ν.Α. Αιγαίου, αυτό της ακτοπλοϊκής σύνδεσής τους .

Ο Δήμος Καλυμνίων έχει την ΑΝΩΝΥΜΟ ΝΑΥΤΥΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΛΥΜΝΟΥ (ΑΝΕΚ). Η ΑΝΕΚ, ιδρύθηκε το 1988, με έδρα την Κάλυμνο.

Η Εταιρεία διαθέτει τρία πλοία. Το ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ μήκους 62 περίπου μέτρων Το ταχύπλοο Κάλυμνος Ντόλφιν 25 περίπου μέτρων και το υπό κατασκευή ταχύπλοο σκάφος 30 περίπου μέτρων.

Το ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ, ενώνει τα νησιά του βορείου συγκροτήματος Δωδεκανήσων και εξυπηρετεί χρόνια τώρα με σταθερότητα και επάρκεια το δημόσιο και Εθνικό συμφέρον.

Το πλοίο μας εκτελεί την επιδοτούμενη γραμμή, Κάλυμνος-Λέρος-Λειψοί Πάτμος- Αρκιοί -Φαρμακονήσι -Αγαθονήσι -Σάμο και την Γραμμή Κάλυμνος- Αστυπάλαια. Είναι το μοναδικό πλοίο στο Αιγαίο που μπορεί να το πράξει, λόγω προδιαγραφών και βυθίσματος γάστρας. Ιδιαιτέρως τονίζουμε ότι είναι το μοναδικό πλοίο σε σταθερή επιδοτούμενη γραμμή διασύνδεσης των νησιών της Πατρίδας μας, που μπορεί και προσεγγίζει το σπουδαίας Εθνικής σημασίας, Φαρμακονήσι.

Κ. Πρωθυπουργέ,

Η οικονομία όλων αυτών των νησιών βασίζεται και στην ύπαρξη του πλοίου ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ. Η επιβατική, η εμπορική κίνηση, η οικοδομική δραστηριότητα σε εργατικά χέρια υλικά κ.λ.π. ανάμεσα στα νησιά μας, περνά μέσα από αυτό το πλοίο, προσφέροντας κοινωνικό και εθνικό έργο, με γνώμονα το Δημόσιο συμφέρον, διότι το Νήσος Κάλυμνος εκτελεί την άγονο αυτή γραμμή με την μικρότερη επιδότηση!

Το ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ εκτελούσε  επί χρόνια και μέχρι πριν μερικούς μήνες, την εν λόγω δρομολογιακή γραμμή, με 8.000 ευρώ ανά δρομολόγιο. Τίμημα οριακό, χωρίς να επιφέρει κέρδη, αλλά με γνώμονα το Δημόσιο και Εθνικό συμφέρον, την σταθερή και με επάρκεια εξυπηρέτηση των Νησιών μας.

Ξαφνικά το τίμημα άλλαξε και από 8000 ευρώ ανεβαίνει στα 25.000 ευρώ ανά δρομολόγιο. Αύξηση κατά 300% Αυτό, όπως καταλαβαίνετε προσέλκυσε ενδιαφερόμενο ιδιώτη.  ( Τους τελευταίους μήνες υπάρχει σύμβαση με 17.000 ευρώ περίπου).

Από τότε, μας συμβαίνουν πράγματα που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε:

1 Μείναμε άναυδοι με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών γραμμών (ΣΑΣ), να εισηγηθεί στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής την προκήρυξη της γραμμής, Κάλυμνος-Λέρος-Λειψοί-Πάτμος-Αρκιοί-Φαρμακονήσι-Αγαθονήσι-Πυθαγόρειο Σάμου, για πλοίο 70 μέτρων και άνω, με υψηλότερο μίσθωμα, ανατρέποντας αυτό που υπάρχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, δηλαδή πλοίο 60 μέτρων και άνω με χαμηλότερο τίμημα!( Το ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ είναι 62 μ. περίπου.)

Αυτή η απόφαση ακυρώθηκε από τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Στυλιανίδη, μετά από σχετική διαμαρτυρία μας.

2 Ενώ πιστέψαμε ότι τακτοποιήθηκαν τα ζητήματα, προς μεγάλη μας έκπληξη, στην με αρ πρ 2252.1.1/73526/24 /15 Οκτωβρίου 2024 Προκήρυξη του Υπουργείου Ναυτιλίας,  για τις άγονες δρομολογιακές γραμμές, μπαίνει « κόφτης» βάζοντας τώρα ηλικιακά κριτήρια. Μέτρο που επιχειρήθηκε και στην προηγούμενη προκήρυξη και τελικά αφαιρέθηκε , διότι δημιούργησε τεράστιο ζήτημα και προσφυγές στην δικαιοσύνη.  Αν π.χ. ένα πλοίο είναι 26 χρονών, ανεξάρτητα σε τι κατάσταση βρίσκεται, προηγείται ενός που είναι 27 χρονών . Δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη, ούτε η κατάστασή του,  ούτε καν ανοίγεται ο φάκελος της  οικονομικής προσφοράς. Ακυρώνεται έτσι στην πράξη η έννοια του μειοδοτικού διαγωνισμού και του δημοσίου συμφέροντος. Μ΄ αυτόν  τον όρο της προκήρυξής το ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ αποβάλλεται από την συνέχεια του διαγωνισμού και δεν λαμβάνεται υπόψη η οικονομική μας προσφορά.

3  Μας προξενεί εντύπωση το γεγονός ότι, ενώ η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τις ακτοπλοϊκές γραμμές έτους 2025, λήγει στις 15 Νοεμβρίου 2024, προκηρύσσεται για το ενδιάμεσο χρονικό διάστημα πρόσκληση ενδιαφέροντος για ανάθεση με χρονικό ορίζοντα κατάθεσης δικαιολογητικών , μόλις μερικές ημέρες ( Από 24/10/2024 έως 30/10/2024  με ενδιάμεσο Σαββατοκύριακο και αργία , λόγω της Εθνικής μας Εορτής. Δεν μπορούμε να το κατανοήσουμε διότι:

α) Αφού υπάρχει ήδη σύμβαση με το ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ και με φθηνό τίμημα, γιατί δεν προκρίνεται αυτή, έως την ολοκλήρωση του διαγωνισμού;

β) Γιατί η πρόσκληση της παράτασης γίνεται με τους όρους της νέας προκήρυξης, που αφορά στο 2025, και όχι με τα ισχύοντα για το 2024; Στην προκήρυξη για το 2025, υπάρχει ο ηλικιακός « κόφτης» και το πλοίο μας εκ των πραγμάτων μένει απ΄ έξω.

γ) Το Υπουργείο οφείλει στην Δημοτική μας Εταιρεία (ΑΝΕΚ) δεδουλευμένα 1.507.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. Όπως εξηγήσαμε στο Υπουργείο, αν δεν  πληρωθούμε,  δεν υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης εγγυητικής επιστολής ύψους 180.000 συν 40.000 ευρώ για την γραμμή προς Αστυπάλαια, προκειμένου να συμμετέχουμε στον διαγωνισμό! Αυτό είναι αποκλεισμός!

δ)  πέραν της επάρκειας του πλοίου μας ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ, πέραν της οικονομικής ανάληψης υποχρεώσεων  προς όφελος του Δημοσίου  συμφέροντος, είναι το μοναδικό πλοίο σε σταθερή επιδοτούμενη γραμμή διασύνδεσης των ακριτικών Νησιών της Πατρίδας μας, που  μπορεί να προσεγγίζει το σπουδαίας Εθνικής Σημασίας, ΦΑΡΜΑΚΟΝΗΣΙ, λόγω βυθίσματος και κατασκευής της γάστρας του.  Ενώ αυτό το τονίσαμε ιδιαιτέρως ,στην συνάντηση που είχαμε με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου μας, την Τετάρτη 23/10/2024, και αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για μας, στην ενδιάμεση πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος με Αρ. Πρ.2252.1.1/76490/24/ 24 Οκτωβρίου 2024 δηλαδή την επόμενη ημέρα ,ο όρος της υποχρεωτικής προσέγγισης στο ΦΑΡΜΑΚΟΝΗΣΙ αφαιρέθηκε από την πρόσκληση ανάθεσης! Ελπίζουμε να κάνουμε λάθος !

Δεν θέλουμε να κάνουμε δευτερογενείς σκέψεις, προσπαθώντας να ερμηνεύσουμε του λόγους.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Οι άγονες γραμμές υπάρχουν, για την ικανοποίηση των αναγκών των κατοίκων, προκειμένου τα ακριτικά νησιά να εξακολουθούν να κατοικούνται, με γνώμονα πάντα το Δημόσιο συμφέρον. Ποιός λοιπόν ο λόγος των αλλαγών όταν:

Οι κάτοικοι όλων των νησιών, που εξυπηρετούνται από το ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ έχουν ξεσηκωθεί στο άκουσμα αποκλεισμού του πλοίου. Οι Δήμαρχοι των νησιών Καλύμνου, Λέρου, Λειψών, Πάτμου- Αρκιών-Φαρμακονησίου,  έχουν αποστείλει επιστολή διαμαρτυρίας, προς όλη την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με κοινοποίηση στους κυβερνητικούς  Βουλευτές του Νομού Δωδεκανήσου.

Οι ανωτέρω Δήμαρχοι, στην με Αρ. Πρωτ. Δήμου Λειψών: 2742/04-10-2024 επιστολή τους, με ΘΕΜΑ: « Άρση αποκλεισμού του πλοίου Νήσος Κάλυμνος από την προσεχή δρομολογιακή περίοδο- Ακτοπλοϊκό Ζήτημα»  μεταξύ άλλων αναφέρουν: « Εμείς, οι Δήμαρχοι των Νησιών που έχουμε άμεση σχέση με αυτή την Γραμμή δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι οι μεταφορικές ανάγκες των νησιών μας καλύπτονται αποτελεσματικά .. αξιόπιστα και οικονομικά, όπως το ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ που εκτελεί την γραμμή εδώ και πολλά χρόνια, το οποίο μάλιστα ιδιοκτησιακά ανήκει στον Δήμο Καλυμνίων, γεγονός που είναι εγγύηση για Εμάς όσον αποφορά την συνέπεια και την βιωσιμότητα …»

.Η οικονομία όλων αυτών των νησιών βασίζεται και στην ύπαρξη του πλοίου ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ. Η επιβατική, η εμπορική κίνηση, η οικοδομική δραστηριότητα σε εργατικά χέρια υλικά κ.λ.π. ανάμεσα στα νησιά μας, περνά μέσα από αυτό το πλοίο, προσφέροντας κοινωνικό και εθνικό έργο, με γνώμονα το Δημόσιο συμφέρον, διότι το Νήσος Κάλυμνος εκτελεί την άγονο αυτή γραμμή με την μικρότερη επιδότηση!

Εδώ τονίζω ότι, η γραμμή Καλύμνου-Κω-Αστυπάλαιας και Καλύμνου Αστυπάλαιας, εξυπηρετείται από το ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ με μίσθωμα μόλις 4.500 περίπου ευρώ ζημιογόνα για την Εταιρία μας. Απλά εξυπηρετούμε την περιοχή, αφού είμαστε παρακλάδι του κράτους,  για λόγους Εθνικούς, κοινωνικούς και Δημοσίου συμφέροντος.

Κατακλείδα , αν δεν δρομολογηθεί το πλοίο μας, στην Δημοτική μας Ναυτιλιακή Εταιρία Καλύμνου( ΑΝΕΚ), μπαίνει οριστικό λουκέτο. Οι τράπεζα προχωρά στην κατάσχεση του πλοίου, λόγω οφειλών που δημιούργησε η προηγούμενη διοίκηση. Μαζί θα συμπαρασύρει και τα μικρά μας ταχύπλοα σκάφη , ζωτικής σημασίας για την Κάλυμνο διότι,

η Κάλυμνος στερείται διεθνούς αεροδρομίου. Η τουριστική κίνηση του νησιού εξαρτάται άμεσα από το διεθνές αεροδρόμιο της Κω. Οι αφίξεις στο αεροδρόμιο ΚΩ, με προορισμό την Κάλυμνο, εξυπηρετούνται άμεσα από τα ταχύπλοα σκάφη της ΑΝΕΚ. Η επιβατική κίνηση κυρίως τους θερινούς μήνες είναι μεγάλη. Η Κάλυμνος άλλωστε είναι γνωστό ότι, αποτελεί τον πρώτο αναρριχητικό προορισμό σε παγκόσμιο επίπεδο. Πολλοί Καλύμνιοι εργάζονται στην γειτονική ΚΩ. Δεν χρειάζεται να γίνουν εσωτερικοί μετανάστες και να μεταφέρουν τις οικογένειες τους στην ΚΩ. Μέσω των ταχύπλοων σκαφών της ΑΝΕΚ φεύγουν το πρωί στην ΚΩ για

δουλειά και  επιστρέφουν το απόγευμα στην Κάλυμνο. Ο ξαφνικός θάνατος της ΑΝΕΚ θα δημιουργήσει τεράστια οικονομικά επιχειρηματικά , κοινωνικά ζητήματα με απρόβλεπτές συνέπειες.

Δεν μπορούν να τιμωρηθούν οι νησιωτικές μας κοινωνίες για λόγους που δεν κατανοούμε. Δεν είναι λογικό, η επίκληση σε πολιτικές παρελθόντων διοικήσεων, όταν γνωρίζουν άπαντες την λογική, την πρακτική και την θέληση της Νέας Δημοτικής Αρχής. Δεν μπορεί μέχρι χθες το Νήσος Κάλυμνος να αποτελεί το καμάρι του Αιγαίου και ξαφνικά πρέπει να πεθάνει.

Κύριε Πρωθυπουργέ, ζητάμε την παρέμβασή σας. Όχι για ιδιαίτερη μεταχείριση ,αλλά για δίκαιη αντιμετώπιση.

Με εκτίμηση,

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΛΥΜΝΙΩΝ

Ιωάννης Στ. Μαστροκούκος

 Υ.Γ. Παρακαλώ τους Βουλευτές του Νομού μας, για τις δικές του ενέργειες.