Υπουργικό Συμβούλιο: Εγκρίθηκαν συνολικά 7 νομοσχέδια – ‘Οικειοθελείς’ συγχωνεύσεις των ΔΕΥΑ εντός 6 μηνών, με κίνητρα

Share

 

Συνολικά επτά νομοσχέδια ενέκρινε το σημερινό (23/12) Υπουργικό Συμβούλιο, που συνεδρίασε υπό την προεδρία του Κυριάκου Μητσοτάκη. Εγκρίθηκαν τα νομοσχέδια για το στεγαστικό των στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων, της συγχώνευσης των ΔΕΥΑ και της μετεγκατάστασης των φυλακών Κορυδαλλού. 

Τα νομοσχέδια που εγκρίθηκαν:

Στεγαστικό των στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων

Ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας κ. Νικόλαος-Γεώργιος Δένδιας και ο υφυπουργός Εθνικής ‘Αμυνας κ. Ιωάννης Κεφαλογιάννης παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, με στόχο την επίλυση του οικιστικού προβλήματος των στελεχών των ΕΔ.

Σύμφωνα με κυβερνητική ανακοίνωση σκοπός του νομοσχεδίου είναι :

α. η θέσπιση κανόνων και διαδικασιών για τη μέριμνα των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των μελών των οικογενειών τους με σκοπό την αντιμετώπιση του οικιστικού προβλήματος,

β. η αναδιοργάνωση των Ταμείων Εθνικής ‘Αμυνας (ΤΕΘΑ), Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) και Αεροπορικής ‘Αμυνας (ΤΑΑ) και της Υπηρεσίας Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων (ΥΠΑΑΠΕΔ) για την αποδοτικότερη διαχείριση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η συγχώνευση των υφιστάμενων τριών κλαδικών ταμείων σε ένα ενιαίο νομικό πρόσωπο με την ονομασία «Ταμείο Ακινήτων Εθνικής ‘Αμυνας» και η μετατροπή της ΥΠΑΑΠΕΔ σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την ονομασία «Εταιρεία Ακινήτων Ενόπλων Δυνάμεων». Η εποπτεία και στα δύο ανωτέρω αναφερόμενα νομικά πρόσωπα θα ασκείται από τον Υπουργό Εθνικής ‘Αμυνας δια του ΓΕΕΘΑ.

Συγχώνευση ΔΕΥΑ

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης από την πλευρά του, παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης.

Αντικείμενο του προτεινόμενου νομοσχεδίου είναι:

Α. Η οικειοθελής συγχώνευση των υφιστάμενων Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.), με κίνητρα και εντός 6 μηνών. Τα κίνητρα σχετίζονται και με την κατά 70% επιδότηση των χρεών τους προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.

Β. Η απορρόφηση της Δ.Ε.Υ.Α. στην Περιφέρεια Αττικής από την Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. και η απορρόφηση της Δ.Ε.Υ.Α. στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης από την Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. εντός 1 έτους, με ταυτόχρονη επιδότηση του 70% των χρεών τους προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.

Γ. i) Η οικειοθελής μεταφορά των αρμοδιοτήτων «όμορων» δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων σε Δ.Ε.Υ.Α., ii) Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων «όμορων» δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης σε Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. – Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., με χρήση των ίδιων κινήτρων με την περίπτωση Α.

Δ. Η επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις υφιστάμενες Δ.Ε.Υ.Α. και των Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε., Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε..

Ε. Η ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας των Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε., Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. και του ν.π.δ.δ. «Εταιρεία Παγίων Ε.ΥΔ.Α.Π.».

Στ. Η διαπίστωση από τη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. της διαχειριστικής επάρκειας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, η οποία είναι τεσσάρων (4) βαθμίδων.

Ζ. Η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του Ο.Δ.Υ.Θ. Α.Ε., ο οποίος αναλαμβάνει εντός 1 έτους τη διαχείριση και των δημοτικών δικτύων ύδρευσης που είναι αυτόνομα και σήμερα τα λειτουργούν είτε οι Δήμοι είτε οι ΔΕΥΑ της Θεσσαλίας (περίπου το 25-30% του αρδευτικού νερού στη Θεσσαλία), με μεταφορά του αντίστοιχου προσωπικού.

Το νομοσχέδιο αναμένεται να επιλύσει ζητήματα που ανακύπτουν λόγω του κατακερματισμού των φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος, επιτυγχάνοντας την προσαρμογή της νομοθεσίας στις σύγχρονες ανάγκες παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, την αξιολόγηση της διαχειριστικής επάρκειας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, προκειμένου να προκριθεί η στοχευμένη επίλυση προβλημάτων όπως της αδυναμίας είσπραξης οφειλών εκ μέρους ορισμένων παρόχων ύδατος, καθώς και της ελλιπούς τεχνικής υποδομής τους και της άρδευσης στις περιοχές Βόλβης – Λαγκαδά και της Θεσσαλίας.

Το Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής από τον Σκέρτσο

Ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής για το έτος 2025.

Το Ενοποιημένο Σχέδιο περιλαμβάνει:

– την Εθνική Στρατηγική Στέγασης η οποία στοχεύει να αυξήσει την πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή και ποιοτική στέγαση για νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος (συμπεριλαμβανομένων των νέων και των οικογενειών με παιδιά) και να αυξήσει τη διαθεσιμότητα κοινωνικών κατοικιών για ευάλωτες ομάδες καθώς και το πρόγραμμα Σπίτι μου ΙΙ και την ανέγερση φοιτητικών εστιών σε Κρήτη και Θεσσαλία μέσω ΣΔΙΤ.

– Την εισαγωγή της φιλοσοφίας και του εκπαιδευτικού συστήματος των International Baccalaureate Schools πιλοτικά στην Ελλάδα. Μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2025 αναμένεται η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή ενώ από τον Σεπτέμβρη του 2026 σχεδιάζεται η εφαρμογή σε 5 πρότυπα σχολεία.

– Την υλοποίηση παρεμβάσεων διασφάλισης της φυσικής προσβασιμότητας σε όλα τα δημόσια κτήρια: Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030, «Μια Ελλάδα με Όλους για Όλους» και αφορά την υλοποίηση παρεμβάσεων προσβασιμότητας σε πιλοτικό επίπεδο σε 100 κτήρια έως τον Δεκέμβριο του 2025, και πλήρη πρόσβαση μέχρι το 2030.

– Την Έκδοση & διάθεση καρτών Αναπηρίας. Οι δικαιούχοι της κάρτας αναπηρίας με την επίδειξη της κάρτας θα μπορούν να απολαμβάνουν δικαιώματα και παροχές που απολαμβάνουν σήμερα, χωρίς να χρειάζεται να επιδεικνύουν κάθε φορά τα έγγραφα πιστοποίησης της αναπηρίας τους. Η κάρτα θα ενσωματώνει και τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα της επιτρέπουν να χρησιμοποιείται ως ευρωπαϊκή κάρτα αναπηρίας. Οι πρώτες κάρτες αναμένεται να εκδοθούν μέχρι τον Σεπτέμβρη του 2025, ενώ μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται η ολοκλήρωση του έργου.

– Την ολοκλήρωση της ανακαίνισης και του εκσυγχρονισμού εντός του 2025 40 Νοσοκομείων και 58 Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) Νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. Πρόκειται για κτιριακή αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό των δομών δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας περίθαλψης, με στόχο τη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας, ασφάλειας του προσωπικού και των πολιτών. Το έργο περιλαμβάνει ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στις υποδομές των νοσοκομείων σε ολόκληρη την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της ενεργειακά αποδοτικής ανακαίνισης κτιρίων.

– Την Εθνική στρατηγική για τα Ύδατα η οποία θα εκπονηθεί σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 5037/2023 και έχει στόχο τη χάραξη κατευθυντήριων γραμμών για την προώθηση της βιώσιμης χρήσης του νερού και τη μακροπρόθεσμη προστασία των διαθέσιμων υδάτινων πόρων.

– Την ενεργοποίηση των πόρων του Ταμείου Απανθρακοποίησης Νήσων.

– Τη Στρατηγική μεταρρυθμίσεων για τη μείωση της γραφειοκρατίας και των διοικητικών βαρών στις επιχειρήσεις κατά 25%. Η μεταρρύθμιση επιδιώκει να καθιερώσει μια νέα λογική συνεχούς βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα, μέσω της συστηματικής αντιμετώπισης της γραφειοκρατίας μεταξύ επιχειρήσεων και δημόσιας διοίκησης καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των επιχειρήσεων.

– Την περαιτέρω ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της Αθήνας. Το έργο αφορά την προμήθεια 300 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Τα λεωφορεία θα είναι σε κυκλοφορία μέχρι το τέλος του 2025. Επιπρόσθετα, τον Σεπτέμβριο 2025 στο πλαίσιο του Β΄ Διαγωνισμού για την Ηλεκτροκίνηση αναμένεται η διακήρυξη για την προμήθεια επιπλέον 700 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

– Το Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι. O υπό κατασκευή Αεροσταθμός θα έχει έκταση 90.000 τ.μ. Το Οδικό Δίκτυο αφορά στη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ με νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο (μήκους 18 χλμ. περίπου), και τη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον ΝΟΑΚ μήκους έξι χλμ. Μέχρι το τέλος του 2025 αναμένεται η ολοκλήρωση του 70% της κατασκευής του έργου.

– Τον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος, η παράδοση του οποίου αναμένεται στο τέλος του 2025.

– Τις παρεμβάσεις αναβάθμισης των περιφερειακών λιμένων. Πρόκειται για την ολοκλήρωση βελτιώσεων περιφερειακών λιμένων σε νησιά και περιοχές με ανεπτυγμένη τουριστική δραστηριότητα.

– Την υλοποίηση πράσινου data center του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας Fortesie- HORIZON-CL5-2021-D4-02-01 Demonstrating integrated technology solutions for buildings with performance guarantees (Built4People) – Επίδειξη ολοκληρωμένων τεχνολογικών λύσεων εγγυημένων αποδόσεων σε κτίρια. Στο πλαίσιο αυτού του ευρωπαϊκού έργου, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, υλοποιεί παρεμβάσεις για την ενεργειακή εξοικονόμηση του κτιρίου του που συνεπάγεται τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα και κατ’ επέκταση τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος.

Τι παρουσίασαν Χατζηδάκης, Λιβάνιος και Βορίδης

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κώστας Χατζηδάκης και ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος παρουσίασαν στο υπουργικό συμβούλιο τον καθορισμό ποσοτικών στόχων ανά υπηρεσία για την εφαρμογή του συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής των δημοσίων υπαλλήλων.

Με τον νόμο 4940/2022 του υπουργείου Εσωτερικών θεσμοθετήθηκε σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής για τους δημοσίους υπαλλήλους. Προβλέπεται η καταβολή πρόσθετης ανταμοιβής ως προς τις ακόλουθες 3 κατηγορίες:

– Υπάλληλοι που υλοποιούν συγκεκριμένους στόχους του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚυΠ), όπου εντάσσονται τα Ετήσια Σχέδια Δράσης (ΕΣΔ) των υπουργείων (άρθρο 23 του ν. 4940/2022),

– Υπάλληλοι που εμπλέκονται σε έργα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» (άρθρο 24 του ν. 4940/2022),

– Υπάλληλοι που εργάζονται για την επίτευξη δημοσιονομικών στόχων (άρθρο 25 του ν. 4940/2022).

Στις αρχές του 2025, θα εκδοθεί από τη Γενική Γραμματεία Συντονισμού βεβαίωση ικανοποιητικής επίτευξης οροσήμων έργου του ΕΣΚυΠ έτους 2024, για κάθε Υπουργείο που έχει υλοποιήσει επιτυχώς τουλάχιστον 12 ή 13 (κατά περίπτωση), από τα επιλεγμένα έργα.

– Θα υπολογιστούν οι Συντελεστές Υπολογισμού Ανταμοιβής των Υπουργείων, ανάλογα με το συνολικό άθροισμα των βαθμών δυσκολίας όλων των Οροσήμων των Έργων των Υπουργείων και των Εποπτευόμενων Φορέων, για τον προσδιορισμό του ποσού της ανταμοιβής που προκύπτει για κάθε υπουργείο ή/και εποπτευόμενο φορέα.

– Το ποσό της ανταμοιβής που προκύπτει για κάθε υπουργείο ή/και εποπτευόμενο φορέα θα επιμεριστεί με απόφαση του οικείου Υπουργού στις αρμόδιες οργανικές μονάδες επιπέδου Διεύθυνσης, βάσει του βαθμού δυσκολίας κάθε επιτευχθέντος έργου.

– Με απόφαση Προϊσταμένου της οικείας Διεύθυνσης θα οριστούν οι υπάλληλοι οι οποίοι εμπλέκονται άμεσα στην υλοποίηση των τιθέμενων στόχων και έργων, οι οποίοι θα λάβουν επιπλέον ανταμοιβή. Το 40% του ποσού ανταμοιβής κατανέμεται ισομερώς στους υπαλλήλους και το υπόλοιπο 60% κατανέμεται με απόφαση Προϊσταμένου Διεύθυνσης, σε συνάρτηση με την προσφορά κάθε υπαλλήλου στην επίτευξη των στόχων. Το συνολικό ποσό της ανταμοιβής για το 2024 είναι 20.000.000Euro. Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα τεθεί σε εφαρμογή το έτος 2025, διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής σε περισσότερους φορείς ώστε περισσότεροι υπάλληλοι να μπορούν να λάβουν την ανταμοιβή και το ύψος της συνολικής δαπάνης για την ανταμοιβή ανέρχεται στα 40 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος.

Ο υπουργός Επικρατείας Μάκης Βορίδης παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το ετήσιο πρόγραμμα της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης, η οποία συνεχίζει την εργώδη προσπάθειά της για την κωδικοποίηση του συνόλου ουσιαστικά της ελληνικής νομοθεσίας.

Μετεγκατάσταση φυλακών Κορυδαλλού

Τέλος, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης εισηγήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο την κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης για τη μετεγκατάσταση του Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού.

Το έργο έχει ενταχθεί στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ν. 4799/2021. Για το έργο αυτό, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. έχει ορισθεί ως φορέας ωρίμανσης, διενέργειας της διαγωνιστικής διαδικασίας (και κάθε διαδικασίας ανάθεσης) και παρακολούθησης της εκτέλεσης των συμβάσεων σε σχέση με το έργο.

Περαιτέρω, το έργο έχει υπαχθεί στις διατάξεις του ν. 3389/2005 περί Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) δυνάμει της αριθ. πρωτ. 73/23.05.2023 Απόφασης της Κυβερνητικής Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία είναι σε εξέλιξη.

Το έργο στοχεύει, σύμφωνα με την κυβέρνηση, «στην ουσιώδη βελτίωση κρίσιμων υποδομών της χώρας και εντάσσεται σε μια νέα σωφρονιστική πολιτική, στο πλαίσιο της προσπάθειας να δημιουργηθούν κατάλληλες συνθήκες για τη διαμονή των κρατουμένων εντός σωφρονιστικών καταστημάτων, ακολουθώντας τις Οδηγίες του Συμβουλίου της Ευρώπης και άλλων διεθνών οργανισμών. Παράλληλα, η επίσπευση της υλοποίησής του θα καταστήσει δυνατή την ταχύτερη ολοκλήρωση της μετεγκατάστασης του υφιστάμενου Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού στη νέα του θέση και ακολούθως, την ταχύτερη αξιοποίηση του παλαιού συγκροτήματος των φυλακών Κορυδαλλού στο πλαίσιο άλλων αναπτυξιακών δράσεων».

Η ΚΕΔΕ για τη συγχώνευση των ΔΕΥΑ

Σε εθελοντική και όχι σε υποχρεωτική βάση προβλέπεται να είναι οι συγχωνεύσεις των υφιστάμενων Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης, σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, που παρουσίασε ο υπουργός Θ. Σκυλακάκης στο υπουργικό συμβούλιο.

Μάλιστα οι οικειοθελής συγχώνευση των υφιστάμενων ΔΕΥΑ συνοδεύεται με κίνητρα και προϋποθέσεις. Τα κίνητρα σχετίζονται και με την κατά 70% επιδότηση των χρεών τους προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Οι διαδικασίες συγχώνευσης θα πρέπει να ολοκληρώνονται εντός έξι μηνών από την έναρξή τους.

Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό σχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προέβλεπε υποχρεωτικές συγχωνεύσεις ΔΕΥΑ, με την κυβέρνηση να επικαλείται το επιχείρημα ότι η αποτελεσματική διαχείριση των υδάτινων πόρων και η αντιμετώπιση της λειψυδρίας, απαιτούν κεντρικό σχεδιασμό και οργάνωση.  Το δε ΥΠΕΝ υποστήριζε ότι οι μικρότερες και διάσπαρτες ΔΕΥΑ  αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας, αδυνατούν να υλοποιήσουν έργα υποδομής, να εξασφαλίζουν επαρκή χρηματοδότηση, ή να αντιμετωπίσουν την υπερχρέωση και τις απώλειες υδάτινων πόρων. Ωστόσο , αυτό το σχέδιο προκάλεσε την σύσσωμη και έντονη αντίδραση της ΚΕΔΕ, της ΕΔΕΥΑ, δήμων και ΔΕΥΑ. Μάλιστα κατέθεσαν ολιστική πρόταση για τη διαχείριση των υδάτων ζητώντας η συζήτηση για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου να γίνει στη βάση αυτής της πρότασης. Οι βασικές ενστάσεις σύσσωμης της Αυτοδιοίκησης επικεντρώθηκαν στη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των υπηρεσιών ύδρευσης, στην αποτροπή της υποχρεωτικής συγχώνευσης και της ιδιωτικοποίησης καθώς και στον κίνδυνο απώλειας περιουσιακών στοιχείων των δήμων και του ελέγχου από τις δημοτικές αρχές.

Μετά τις έντονες αντιδράσεις, το σχέδιο του ΥΠΕΝ αναδιαμορφώθηκε και οι συγχωνεύσεις των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης θα είναι οικειοθελείς και να υποστηρίζονται από στοχευμένα κίνητρα.

Επίσης το νομοσχέδιο προβλέπει  τη δυνατότητα απορρόφησης μικρότερων ΔΕΥΑ από την ΕΥΔΑΠ Α.Ε. στην Περιφέρεια Αττικής και την ΕΥΑΘ Α.Ε. στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός ενός έτους.

Επιπλέον, εισάγεται η δυνατότητα οικειοθελούς μεταφοράς αρμοδιοτήτων από «όμορες» δημοτικές υπηρεσίες ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων είτε σε άλλες ΔΕΥΑ είτε στις ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και ΕΥΑΘ Α.Ε.

Προβλέπεται, επίσης, η επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ), της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και της ΕΥΑΘ Α.Ε., καθώς και η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας (ΟΔΥΘ Α.Ε.).

Ο ΟΔΥΘ Α.Ε. θα αναλάβει τη διαχείριση αυτόνομων δημοτικών δικτύων ύδρευσης στη Θεσσαλία, όπως και του 25-30% του αρδευτικού νερού της περιοχής, με παράλληλη μεταφορά του αναγκαίου προσωπικού για την υποστήριξη των νέων αρμοδιοτήτων.

Παράλληλα, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη διασφάλιση της διαχειριστικής επάρκειας των παρόχων ύδρευσης. Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει την κατηγοριοποίηση των παρόχων σε τέσσερις βαθμίδες, με στόχο την ακριβή αποτύπωση τυχόν αδυναμιών και τη λήψη στοχευμένων διορθωτικών μέτρων.

Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, «το νομοσχέδιο αναμένεται να επιλύσει ζητήματα που ανακύπτουν λόγω του κατακερματισμού των φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος, επιτυγχάνοντας την προσαρμογή της νομοθεσίας στις σύγχρονες ανάγκες παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, την αξιολόγηση της διαχειριστικής επάρκειας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, προκειμένου να προκριθεί η στοχευμένη επίλυση προβλημάτων όπως της αδυναμίας είσπραξης οφειλών εκ μέρους ορισμένων παρόχων ύδατος, καθώς και της ελλιπούς τεχνικής υποδομής τους και της άρδευσης στις περιοχές Βόλβης – Λαγκαδά και της Θεσσαλίας».